رودخانه پاموکاله ترکیه

رودخانه پاموکاله ترکیه

در ایالت دنیزلی Denizli در جنوب غربی ترکیه و در منطقه دریای اژه و دره رودخانه مَندَرَس مکانی طبیعی و بی نظیر با ۱۷ حوضچه طبیعی آب گرم ، سنگ آهک‌های سفید رنگ ، زمین‌های پله ای که شکل پله‌های خاص آهکی سفید رنگ (کربنات کلسیم) حاصل از معادن ذغال سنگ است و استخرها و استالاکتیت‌ها که لبه مرزی شهر فرا گرفته اند شکل منحصر به فرد و خارق العاده ای را در ترکیه ایجاد کرده و رودخانه پاموکاله ترکیه ( River Pamukkale Turkey ) را به مکانی عجیب در ترکیه تبدیل نموده است .
پاموکاله (Pamukkale) در زبان ترکی به معنی «قلعه پنبه ای» بوده و به دلیل مقدار زیادی آهک که سبب سفید شدن آب این منطقه شده است نامگذاری شده و همچنین به رودخانه پاموکاله ترکیه قلعه سفید نیز می‌گویند.
ایوان‌های مطبق را در رودخانه پاموکاله ترکیه مشاهده می‌کنیم که به دلیل سنگ آهک متخلخل تراورتن وآب روان که باعث ته‌نشین شدن کانی‌های کربناتی می‌شود به این صورت در آمده اند .
همانطور که گفته شد ۱۷ حوضچه طبیعی آب گرم در رودخانه پاموکاله ترکیه وجود دارند که آب آنها تا ۳۵ درجه هم می‌رسد و این آب گرم از ارتفاع ۱۰۰ متری پایین می‌ریزد که در شیب کوهستان با کم شدن سرعت حرکت رسوب می‌کند و با داشتن خواص شفا بخش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند .
جالب است بدانید که رودخانه پاموکاله ترکیه در نوک قله‌اش استخری داشته که به استخر آرزوها معروف می‌باشد و گردشگران معتقدند اگرسر و روی خود را با مواد معدنی و گل و لای سفید و مقوی حوضچه‌ها بپوشانند خواص درمانی تاثیر بیشتری پیدا می‌کند .
رودخانه پاموکاله ترکیه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه در مکان‌های باستانی یونسکو ثبت شده است .شهر تاریخی هیراپولیس Hieropolis نیز کمی دورتر از رودخانه پاموکاله ترکیه قرار دارد که گردشگران می‌توانند به تماشای این مکان باستانی زیبا نیز بروند .
رودخانه پاموکاله ترکیه
رودخانه پاموکاله ترکیه
رودخانه پاموکاله ترکیه
رودخانه پاموکاله ترکیه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]