«آهوی زخمی» گیلان

«آهوی زخمی» گیلان

هنوز ۱۰ سال نشده که «سوباتان» مقصد گردشگران شده، اما سرعت تخریب آن به حدی بالا رفته که داشتن چشم‌اندازی برای ماندگاریِ آن، حتی تا یک دهه دیگر را سخت کرده است.
«سوباتان» ییلاقی که گیلانی‌ها به آن "بهشت" می‌گویند، روستایی با طبیعت بکر در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریای آزاد است که ۳۶ کیلومتر با تالش و ۱۷ کیلومتر از دریاچه نئور اردبیل فاصله دارد و این فصل که می‌شود، گردشگران زیادی از سمت دریاچه و یا هشتپر پیاده یا سواره به آن روی می‌آورند که البته اهالی روستای فصلی سوباتان از آن بیشتر با عنوان «هجوم» یاد می‌کنند که با وجود اثرات مثبتی چون افزایش قیمت زمین‌های منطقه، تخریب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته است.
بهمن جلیلی - مدیر موزه مردم‌شناسی عشایری سوباتان و یکی از فعالان گردشگری این منطقه ـ به ایسنا می‌گوید: سوباتان درحال نابودی است، آن هم توسط افرادی بومی با آن ساخت و سازهای غیراصولی و غیرمجاز، با تصرف زمین‌های منابع طبیعی که هر سال روبه گسترش است و یا در پی هجوم بی‌رویه و بدون برنامه گردشگران. سوباتان مثل آهوی زخمیِ گرفتار در چنگال شکارچیان است که همچنان حمله به آن از هر طرف ادامه دارد.
وی با اشاره به ساخت‌وسازهای غیراصولی و نامتناسبی که در این منطقه شده اظهار می‌کند: معمولا برای ساخت و ساز، کسی دنبال مجوز قانونی نمی‌رود و کسی هم نیست که بازخواست کند. وقتی ساخت و ساز به مرحله پایانی می‌رسد و گاهی چندین سال هم که از روی آن می‌گذرد، اداره‌ای پیدا می‌شود که شکایت کند و حکم تخریب بگیرد. برای همین تا الان از میان صدها مورد غیرمجاز، فقط دو واحد تخریب شده‌اند و جالب آن است که بعد از مدتی، دوباره آن خرابی‌ها را درست می‌کنند و ساختمان را بار دیگر با همان شیوه غیراصولی می‌سازند.
جلیلی می‌گوید: وقتی طرح هادی برای این روستا تعریف نشده، افتادن چنین اتفاق‌هایی هم دور از انتظار نیست.
او ادامه می‌دهد: سوباتان سالانه بین ۵ تا ۷ هزار گردشگر دارد که نصف این جمعیت در تعطیلات نیمه خردادماه به منطقه وارد می‌شوند، مگر یک روستا چقدر ظرفیت دارد که جمعیتی عظیم یک‌باره و طی ۴۸ ساعت به آن هجوم آورند؟ آن هم دقیقا زمان رویش گل‌های شقایق.
این فعال گردشگری در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سفر این حجم از گردشگران به سوباتان هنوز طرح و یا برنامه‌ای برای این روستای هدف گردشگری تبیین نشده است، اظهار می‌کند: همه‌ی مسؤولان ادوار گذشته می‌دانند سوباتان روستای هدف گردشگری است، همه می‌دانند در یک دوره‌ی زمانی کوتاه، حجم زیادی از گردشگران به این منطقه وارد می‌شوند و همه از میزان تخریب‌های آن مطلعند، اما تا کنون هیچ برنامه‌ای برای آن نیاندیشیده‌اند.

منبع:ایسنا
«آهوی زخمی» گیلان
«آهوی زخمی» گیلان
«آهوی زخمی» گیلان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]