شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

گزارش تصویری یک گروه روس از عشایر شاهسون مغان
ایل شاهسون از طایفه، تیره، کویک و هر کویک از چند اوبه و اوبه‌ها از تعدادی خانواده تشکیل شده است. در راس هر طایفه؛ ایل بیگی از سوی دولت مرکزی برای حفظ نظم و وصول مالیات انتخاب می‌شد ولی اداره طایفه برعهده بیگ بوده که از طرف ایل بیگی گمارده می‌شد.
ایل شاهسون در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها در طی سالیان گذشته یک جا نشین شده اند. شاهسون‌ها از سجایای اخلاقی خوبی برخوردار هستند و در تیراندازی و شکار و میهن پرستی شهرت دارند. آن‌ها به زبان آذری صحبت می‌کنند و شیعه مذهب هستند. برپایی جشن‌ها و آیین‌های اسلامی و ایرانی از مهم‌ترین آداب و رسوم آن‌ها به شمار می‌آید که به شکل‌های خاصی و با رعایت اصول ایل انجام می‌شود و برای گردشگران بسیار جذاب، دیدنی و شنیدنی است.
لباس‌های محلی ایل شاهسون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی این ایل به شمار می‌آیند. مردان ایل شاهسون پوشاک اختصاصی ندارند، کت و شلوار و کلاه آنان معروف به کِپی یا کلاه ترکداری که نظیر کلاه مردان گیلان است؛ تشکیل دهنده‌ی پوشاک مردان شاهسونی است.
لباس بانوان ایل شاهسون هریک یاد آور گوشه ای از پوشش مردم سایر مناطق ایران زمین است. روسری بانوان را چارقد گلداری تشکیل می‌دهد که با یک کلاغی بسته می‌شود.
پیراهن زنان ایل شاهسون از رنگ‌های متنوع و شاد تشکیل شده و بلند است. تنبان؛ شلیته ای است که می‌پوشند و شبیه تنبان‌های بانوان گیلان، بختیاری و قشقایی است. جلیقه زنان شاهسون را پارچه‌های دوخته شده بدون آستین تشکیل می‌دهد که روی آن‌ها سکه‌های طلا و نقره دوخته شده است و تعداد سکه‌ها نشان دهنده میزان ثروت خانواده است.
باتشکر از Bahi Sarae

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]