شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

گزارش تصویری یک گروه روس از عشایر شاهسون مغان
شاهسون‌ها در چادرهای نیم کره ای شکلی زندگی می‌کنند که آن‌ها را آلاچیق و برخی را کومه می‌نامند. کومه معمولا از آلاچیق کوچک‌تر است و از جنس خشن بافته می‌شود ولی آلاچیق با ظرافت و مهارت بافته می‌شود و دوام آن‌ها از کومه بیش‌تر است. فضای داخلی کومه‌ها به طور معمول 5 متر است. آلاچیق اصلی عموما از نمد سفید و با ظرافت است این نمدها با طرح‌های رنگی در جلو و طرفین تزیین یافته و سر درب ورودی‌ها منگوله هایی آویزان است.
نمدهای این چادر به علت باران و گرد و خاک و دود داخل به تدریج قهوه ای و سرانجام سیاه می‌شوند. چاتما نیز نوع دیگری از چادرهای عشایر شاهسون است که در توقف گاه‌های موقت برپا می‌شود. شاهسون‌ها یکی از بزرگ‌ترین دامداران و کشاورزان ناحیه آذربایجان شرقی و اردبیل هستند. زندگی آنها تا حدود زیادی به دام وابسته است و وجود فرآورده‌های دامی سبب شده است که صنایع دستی در میان این ایل اهمیت زیادی داشته باشد.
انواع گلیم، جاجیم، خورجین و جل اسب ازمهم‌ترین صنایع دستی عشایر شاهسون به شمار می‌آید.
مهم‌ترین بافته شاهسون‌ها گلیم‌های سوزن دوزی و ظریف معروف به سوماک است که درزبان محلی آن را ورنی بافی می‌گویند. ورنی بافی مهم‌ترین و زیباترین صنایع دستی این ایل است که طرح‌های پیچیده آن را با دستگاه‌های عمودی یا افقی به صورت تکه‌های دراز و باریک به طول 3 متر می‌بافند و سطح آن‌ها را با نقش‌های پیچیده، سوزن دوزی می‌کنند. معمول‌ترین و معروف‌ترین طرح این گلیم‌ها کشتی نوح نام دارد که به شکل سوزن دوزی با طرح کشتی است و در وسط آن درخت و اطراف آن پرندگان و جانوران دیده می‌شوند.
مفرش نوعی صنایع دستی روستایی و عشایری است که در منازل روستایی برای نگهداری رخت خواب و لوازم خواب از آن استفاده می‌شود و در کوچ ایلات و عشایر نیز مفرش وسیله بسیار مناسبی برای حمل وسایل مختلف به شمار می‌آید. مفرش به شکل مکعب مستطیل است و در اندازه‌های مختلف به هم دوخته می‌‌شود و نقش و نگارهای زیبا و دل‌انگیزی دارد.
جل اسب‌های ایل شاهسون هم از لحاظ سبک خاص تصویر حیوانات و پرندگان و هم از لحاظ رنگ پردازی، از بهترین رو اسبی‌های ایران به شمار می‌روند. خورجین برای حمل اشیا و وسایل دستی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و با نقوش خاص و زیبایی بافته می‌شود.
علاوه بر خورجین، برخی دیگر از لوازم مورد نیاز عشایر مانند بزک شتر و نوار مخصوص چادر به همین شیوه بافته می‌شود.
باتشکر از :Bahi Sarae

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]