حقایق جالب در مورد کاشان

حقایق جالب در مورد کاشان

۱. برای وجه تسمیه‌ی کاشان نظریه‌های گوناگونی مطرح است. گروهی، کاشان را برگرفته از «کی آشیان» به معنای جایگاه حاکمان می‌دانند. گروهی دیگر، لغت کاشان را به معنی خانه‌های تابستانی که با چوب و نی ساخته می‌شوند، دانسته‌اند. بر اساس نظریه‌ای دیگر، کاشان تحریف‌شده‌ی «کاسیان» و به معنای محل اسکان «اقوام کاسی» بوده است. از طرفی ممکن است به دلیل ساخت کاشی‌های مرغوب در این منطقه، «کاشیان» یا همان کاشان، دلیل نام‌گذاری این منطقه باشد.
۲. شهر کاشان در شمال استان اصفهان و در میان کوه‌های کرکس نطنز و کویر مرکزی ایران واقع شده است.
۳. یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های این حاشیه، «تمدن سیلک» است. تپه‌های موسوم به سیلک واقع در ۲ کیلومتری جنوب غربی کاشان یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید. حدود هفت هزار سال پیش، مردم سیلک پایه و اساس تمدن خود را در این منطقه، بنیان نهادند.
۴. در زمان دوره‌ی صفویه، کاشان به عنوان پایتخت مذهبی کشور، مطرح بوده است.
۵. زلزله‌ی مهیب سال ۱۱۵۶ شمسی خرابی‌های بسیاری را در آثار تاریخی این شهر به بار آورد.
۶. کاشان زمانی در کنار جاده‌ی ابریشم واقع بوده. این امر در رونق و آبادانی شهر سهم بسیاری داشته است. امروزه نیز این منطقه، بر سر شاهراه ارتباطی بسیار مهمی قرار دارد که پایتخت را به شهرهای جنوبی کشور ارتباط می‌دهد.
۷. شهرداری کاشان در سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز به کار کرد.
۸. بر اساس تقسیم‌بندی منطقه‌ای، در مجموع ۸۴ ده‌آباد در شهرستان کاشان وجود دارد؛ در حالی که تعداد بیشتری دهات دیگر نیز دیده می‌شود که به علل عمدتا جغرافیایی خالی از سکنه و متروکه شده‌اند. به طور کلی ۱۱۰ تا ۱۳۰ روستا در اطراف این شهرستان وجود دارد.
۹. در کاشان ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است. همچنین ۳۱۳ اثر، ثبت ملی شده‌اند.
۱۰. در حال حال حاضر کاشان دارای ۵ منطقه‌ی شهری می‌باشد؛ که در این تقسیم‌بندی منطقه‌ی یک شامل بافت تاریخی و منطقه‌ی دو شامل بافت نوساز شهر است.
۱۱. مذهب مردم این منطقه، شیعه است. همچنین از قرن‌ها قبل تاکنون عده‌ای از یهودیان نیز در کاشان ساکن بوده‌اند.
۱۲. زبان مردم این شهرستان فارسی است. همچنین در روستاهای حاشیه‌ی شهر، زبان رایج، به فارسی دری نزدیک است.
۱۳. جمعیت کاشان در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار نفر است. جالب است بدانید جمعیت کاشان طبق اولین سرشماری در سال ۱۳۱۱ شمسی، حدود ۴۰ هزار نفر بوده است.
۱۴. میانگین بیشینه دمای سالیانه در این منطقه، ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد و کمینه دمای آن ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. دمای کاشان در گرم‌ترین روزهای سال به بیش از ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز می‌رسد.
۱۵. بیش از ۱۳۰ رشته قنات دراطراف شهر وجود دارد که بین ۴۰ الی ۵۰ رشته‌ی آن هم اکنون مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
۱۶. اولین کارخانه‌ی صنعتی کاشان در سال ۱۳۱۳ به عنوان کارخانه‌ی ریسندگی راه‌اندازی شد.
۱۷. از صنایع دستی این منطقه نیز می‌توان به سفال‌گری، منبت‌کاری، مسگری، کاشی‌کاری، ابریشم‌بافی، پارچه‌بافی، مخمل‌بافی، گلیم‌بافی، زیلوبافی و قالی‌بافی اشاره داشت.
۱۸. اقتصاد کاشان از دیرباز بر روی صنعت کشاورزی و تولید محصولاتی، چون پنبه، پیاز، غلات، صیفی‌جات و انواع میوه‌ها و گیاهان دارویی، گلاب‌گیری و تهیه عرقیجات سنتی، تکیه داشته است. خوب است بدانید عمده تنوع عرقیجات سنتی کاشان شامل عرق نعناع، گلاب، عرق بیدمشک و عرق دارچین می‌شود.
۱۹. مرغوب‌ترین گلاب در این منطقه، مربوط به روستای «وادقان» و «ون» است که در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، در مرز استان‌های قم، اصفهان و مرکزی قرار دارند.
حقایق جالب در مورد کاشان
حقایق جالب در مورد کاشان
حقایق جالب در مورد کاشان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]