مقبره اکبر کبیر

مقبره اکبر کبیر

تاج محل بنای خیره کننده در آگرا که یکی از عجایب هفتگانه جهان است به خاطر ساخت و ساز پیچیده آن برای چندین دهه بسیاری از معماران را مبهوت خود کرده و هنوز هم میلیونها نفر از مردم را از سراسر جهان جلب می‌کند.
از میان تمام حکمرانانی که بر امپراتوری مغول حکومت کردند، حکومت امپراتور اکبر (۱۵۴۲ – ۱۶۰۵) می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در زمان سلطنت مغول در نظر گرفته شود. اکبر در زمان مشکلات، پس از مرگ پدرش، امپراتور همایون سابق، تاج و تخت را از آن خود کرد. او وقتی که این مسئولیت را به عهده گرفت، فقط ۱۴ ساله بود و تلاش و چشم انداز او امپراتوری مغول را مظهر فرهنگ و توسعه یک جامعه سازمان یافته ساخت.
در سال ۱۶۰۵، اکبر به بیماری اسهال خونی مبتلا گشت، بیماری که علت مرگ نابهنگام او شد. احتمالا او به این واقعیت پی برد که آفتاب عمرش رو به غروب است و باعث شد مقبره خود را در مکانی به نام سیکندرا در نزدیکی آگرا بسازد. متاسفانه، اکبر نتوانست کل کار را تمام کند و پسرش، امپراتور بعدی تاج و تخت مغول کامل «امپراتور جهانگیر» کار او را به اتمام رساند تا محل استراحت بزرگترین امپراتور حکومت مغول باشد.
در مقایسه با برتری معماری که مغولان در تعداد ساختمان‌های ساخته شده در طول حکومت خود نشان دادند، مقبره اکبر فاقد انسجام است. دلیل اصلی این است که معماران درگیر در ساخت این بنا آگاهانه سعی کردند تا از شکل متعارف سبک معماری مغول منحرف شده و چیزی جدید را امتحان کنند. با این حال، به علت عدم برنامه ریزی، ساختمان با کیفیت آنچه که مغول‌ها بخاطرش معروف بودند، مطابقت نداشت. علاوه بر این، با توجه به تاریخ ساخت که توسط اکبر ساخته شده بود، بنا تا حدودی توسط جهانگیر تخریب شد چرا که او بنا را بر اساس ایده خود ساخت و تضاد شدید فرم‌های معماری به وضوح در ساختار این مکان تاریخی قابل مشاهده است.
مقبره اکبر کبیر
مقبره اکبر کبیر
مقبره اکبر کبیر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]