شاهکار معماری دهه ۷۰ میلادی

شاهکار معماری دهه ۷۰ میلادی

برج ویلیس Willis که نام قبلی آن سیرز بود است در سال ۱۹۷۴ میلادی ساخته شده و این روزها بیشتر مردم دنیا و بخصوص گردشگران نام برج ویلیس از آن جهت در ذهن دارند که این برج را یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان و از نمادهای شهر شیکاگو می‌دانند.
برج ویلیس در حالی در ۱۱۰ طبقه و۵۲۷ متر ارتفاع ساخته شده است که مهندس معمار آن شخصی بنام بروس گراهام بوده و این سازه کماکان بلندترین ساختمان آمریکا، و سومین برج بلند در جهان است که این سازه غول پیکر یکی از مکان‌های گردشگری برای توریست‌هایی است که به شیکاگو سفر می‌کنند.
این ساختمان نمادی کامل از سبک مدرن و اندیشه‌ی مدرن است.نمای خارجی برج تماما با شیشه هایی به رنگ برنز و آلومینیوم سیاه رنگ پوشش شده است و می‌توان آن را دنباله‌ی شیوه‌ی میس ونده رو و شعار کمتر بیشتر است دانست.
برج ویلیس از ۹ مکعب مستطیل چسبیده به هم تشکیل شده که به صورت سلسله وار هر کدام تا ارتفاع معینی بالا می‌روند. دو مکعب مستطیل آخر به ارتفاع ۴۴۳ متر می‌رسند که فضلور خان برای هر مکعب مستطیل ۲۵ ستون فلزی در نظر گرفت.
بنابراین برج سیزر از نه لایه – مکعب مستطیل – و هر لایه از ۲۵ لایه – سیستم سازه- تشکیل شده است. اما پیتر آیزنمن در یکی از کار‌های خود – به صورت نمادین – با تبر ، تیشه به ریشه‌ی این نماد مدرنیته و معماری مدرن زد و عمود گرایی را به افقی گرایی تبدیل کرد .پس از انداختن برج به روی زمین ، لین لایه‌های هندسی طویل و قائم الزاویه آن را بر طبق شرایط سایت در بین رودخانه ، خیابان و ساختمان‌های مجاور ، هماند نوارهای خمیری شکل ، در کنار هم قرار دارد.این لایه‌ها در عین این که هر یک خصوصیات خود را حفظ کردند ، ولی با توجه به شرایط موجود در سایت ، به حالت نرم و انعطاف پذیر ، بهصورت افقی و بدون هیچ گونه ارجعیتی در بین عوامل موجود در سایت قرار گرفتند.
معماری ارگانیک نام دیگری است که می‌توان به معماری فولدینگ لقب داد،زیرا ساختمان‌های ساخته شده ، به این سبک با توجه به شرایط محیطی شکل می‌گیرند و گسترش می‌یابند.تا کنون در ایران هیچ ساختمانی به سبک فولدینگ ساخته نشده است.راسته‌های مجاور هم در بازار‌های سنتی ما،نزدیک‌ترین شکل کالبدی با مفهوم فولدینگ است.
موارد بهره برداری: اداری – تجاری – ارتباطات و سکوی دید
تعداد آسانسورها : ۱۰۴ (که شامل ۱۶ آسانسور دو طبقه میباشد)
مجموع مساحت طبقات : ۴۲۴۰۰۰ متر مربع (که ۳۵۴ هزار متر مربع آن جزو فضاهای اجاره ای آن میباشد)
دانستنیهای جالب راجع به ساختمان ویلیس:
– بالاترین قسمت این ساختمان (نوک ساختمان) مرتفع‌ترین نقطه در شیکاگو است.
– ساختمان ویلیس به دلیل معماری نامتقارنی که دارد به میزان ۱۰ سانتی متر به سمت غرب خم شده است که باعث شده بار نامتقارنی به فونداسیون آن وارد شود.
– سرویسهای بهداشتی طبقه ۱۰۳ برج مرتفعترین سرویسهای بهداشتی در نیمکره غربی زمین نسبت به ارتفاع خیابان است!
شاهکار معماری دهه ۷۰ میلادی
شاهکار معماری دهه ۷۰ میلادی
شاهکار معماری دهه ۷۰ میلادی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]