طولانی‌ترین روز سال

طولانی‌ترین روز سال

اول تیر ماه ،چله تموز،طولانی‌ترین روز سال که خورشید در بیشترین ارتفاع نسبت به استوای سماوی قرار دارد
جشن چله تموز تموز در تقویم کهن ایرانی گرم‌ترین ماه سال است. «چله بزرگ» یکی از جشن‌های ایرانی بوده که امروزه فراموش شده‌است اما در جنوب خراسان طولانی‌ترین روز سال را هنوز هم گرامی می‌دارند اما نه با آن اهمیتی که برای شب چله زمستان یا یلدا قائل هستند. چهل یا چله تموز حدودا از اول تیر ماه شروع می‌شده و تا دهم مرداد ماه ادامه می‌یافته. معمولا شروع این چهل روز با طولانی‌ترین روز سال آغاز می‌شود.
معمولا روزهای اول تیر و یا روز ۳۱ خرداد (۲۱ژوئن) طولانی‌ترین روز سال در نیم‌کره شمالی زمین است زیرا در این روز خورشید نسبت به روزهای گذشته به اندازه بخشی از ثانیه بیشتر در آسمان باقی خواهد ماند و روز را طولانی‌تر خواهد کرد.
در روز چله تموز با به حداقل رسیدن فاصله منطقه قطبی با خورشید این پدیده که به انقلاب تابستانی نیز شهرت دارد رخ می‌دهد و طولانی‌ترین روز سال رقم میخورد.
در ایران در قدیم این روز را جشن میگرفتند و آن را جشن نیلوفر و یا چله تموزمی نامیدند ،در قدیم علی رغم اینکه ابزارهای دقیق سنجش زمان وجود نداشت و با استفاده از و چارطاقی‌ها و خانه فنجان یا ساعت آبی تا حدودی ساعت آفتابی این روز را تعیین میکردند این ابزارهای ساده طولانی‌ترین روز سال و کوتاه‌ترین روز سال را با کمی اختلاف تعیین می‌کردند و۴ قرن قبل از تولد مسیح برای این روز تقویمی طراحی کرده بودند که با استفاده از نور خورشید زمان دقیق آن مشخص می‌شد.
طولانی‌ترین روز سال

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]