رسم علم بندی ماسوله

رسم علم بندی ماسوله

غالب آئین‌های محرم گیلان رنگ کهن دارند از جمله طشت گذاری غرب گیلان تا علم بندی ماسوله در غروب ششم محرم، از تعزیه عاشورای ضیابر تا چهل منبر لاهیجان، از علم واچینی شاه شهیدان تا کرنانوازی رودسر.
شب هفتم محرم، شبی است که مراسم تاریخی مذهبی علم بندی ماسوله در آن برگزار می‌شود و این مراسم تاریخی و مذهبی که قدمتی حدود هشت قرن دارد و بازدید کنندگان زیادی را از نقاط مختلف ایران و جهان به خود جذب می‌کند.ماسوله ای هایی که در دیگر مناطق کشور و حتی جهان سکونت دارند هر ساله برای حضور در مراسم علم بندی به زادگاه خود سفر کرده تا رسم نیاکان را به خوبی به اجرا درآوردند.عکاسان و خبرنگاران زیادی نیز برای ضبط تصاویر و لحظات در خاطره ها، ساعت‌ها به انتظار می‌نشینند تا صحنه‌های کم نظیر و ناب این مراسم را برای خوانندگان رسانه‌ها سوغات ببرند.
در این شب درب و ورودی بیشتر خانه‌ها برای نذری دادن در راه امام حسین (ع) باز است و ماسوله ای‌ها از عزاداران با شربت، چای دارچین محلی و شیر داغ و کلوچه‌های محلی مانند «اگردک» پذیرایی می‌کنند.
در رسم تاریخی علم بندی ماسوله که هر ساله در غروب ششم و شب هفتم ماه محرم الحرام برگزار می‌شود، ابتدای مراسم بنا بر سنت قدیمی، عزاداران بر روی بام‌ها و حیاط مساجد محله‌ها سنج‌ها را به هم ساییده و در شیپورها می‌دمند تا اهالی محله‌ها و عزاداران چهار محله شهر را دور هم جمع کنند.با طنین این نواها در کوچه پس کوچه‌های دلربای ماسوله، علاوه بر دسته‌های چهار محل این شهر، دیگر ساکنان شهر و عزاداران نیز بدین شکل از آغاز مراسم خبردار شده و به سمت مساجد محلات حرکت می‌کنند.

در رسم تاریخی علم‌بندی ماسوله که هر ساله در غروب ششم ماه محرم‌الحرام برگزار می‌شود، ابتدای مراسم بنا بر سنت قدیمی، عزاداران در روی بام‌ها و حیاط مساجد محله‌ها سنج‌ها را به‌هم می‌زنند و در شیپورها می‌دمند تا اهالی محله‌ها و عزاداران چهار دسته شهر را دور هم جمع کنند.
با طنین این نواها در کوه‌ها و کوچه پس کوچه‌های ماسوله، علاوه بر دسته‌های چهار محل این شهر، دیگر ساکنان شهر و عزاداران از آغاز مراسم خبردار می‌شوند.
تجمع مردم هر لحظه در این مراسم افزایش چشمگیری می‌یابد و دسته‌های عزاداری یکی پس از دیگری در کوچه‌های شهر سینه‌زنی می‌کنند و همه با هم نوحه «ای اهل علم میر علمدار نیامد، میر علمدار کو، حضرت عباس کو، میل علمدار کو» را سر می‌دهند و به نوبت و پس از یکدیگر وارد صحن «امامزاده عون بن علی» جمع می‌شوند و علم‌های مساجد که با پارچه‌هایی به رنگ سبز و مشکی آراسته شده‌اند را از قدیمی‌ترین علمدار و بزرگ شهر تحویل می‌گیرند.
دسته‌های عزاداری به نوبت و اولویت مسجدها در صحن امامزاده جمع می‌شوند تا علم از بالکن امامزاده به آنها داده شود.
تاریخ و سابقه این مراسم مانند خود شهرک تاریخی ماسوله در دل تاریخ چندین هزار ساله ایران جای دارد...

با تشکر از سرکار خانم فیروزان یکتائی
رسم علم بندی ماسوله
رسم علم بندی ماسوله
رسم علم بندی ماسوله
رسم علم بندی ماسوله
رسم علم بندی ماسوله

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]