دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

تصور ذهنی بیشتر ما از دریاچه، حوضچه ای پر آب با طبیعت سرسبز هست که اطراف اون رو دلپذیر کرده و با شنیدن اسم تالاب هم، تالاب انزلی به خاطرمون میاد. اما گاهی دریاچه‌ها ترسناک هستند و گاهی صورتی رنگ، ممکنه پر از گل‌های نیلوفر باشن یا پر از تنه خشک شده‌ی درخت ها، گاهی خشک و نمکی هستند و گاهی آینه ای، حتی تالابی دیده شده که جزیره ای در اون جا به جا میشه!
یا ممکنه مثلا یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های دنیا باشن! تمام اینهایی که گفتیم تو ایران زیبای ما وجود داره. طبیعت ایران هر قدر که چشم نواز و روح نوازه، همون قدر هم پر از عجایب و ناشناخته هاست. ناشناخته هایی که آدم تا اسمشون رو می‌شنوه باید کوله رو ببنده و برای از نزدیک دیدنشون سفر کنه.
در اینجا با 5 تا از عجیب‌ترین دریاچه‌های ایران آشنا بشید:

1. اولین در لیست ما، دریاچه صورتی رنگ مهارلو هست. این دریاچه در شهرستان سروستان، از دریاچه‌های استان فارس ایران هست
این دریاچه‌ی دلپذیر و صورتی رنگ در شیراز قرار داره اما همیشه هم به این رنگ نبوده. روزگاری پناهگاه پرنده‌ها بود، فلامینگو، تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک و … اما این روزها که صورتی رنگ شده، همون قدر که برای بسیاری از ما و عکاس‌ها جالبه، برای پرنده‌ها خطرناکه.
این دریاچه آبی بسیار شوری داره و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار میاد. یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز هست که پایین آمدن سطح آب دریاچه و افزایش شوری آب باعث میشه که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شه، مهیا بشه.
این جلبک‌ها نسبت به شوری آب مقاوم هستند و هر قدر که شوری آب افزایش پیدا کنه، رشد این جلبک‌ها بیشتر می‌شه.

2. دومین دریاچه عجیب ایران، دریاچه ارواح در نوشهر هست:
تالاب فراخین که به تالاب ارواح هم شهرت داره در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع شده. دریاچه ای مه گرفته که در بین جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته و راه دسترسی به اون هم سخته و هم خطرناک. هرچند که تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود داره، اما افراد بسیاری به اینجا اومدن. در درون دریاچه درختان خشک شده ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کردند. این دریاچه در مکان بسیار بکری واقع شده که در عبور از آن امکان مواجهه با انواع حیوانات وحشی، وجود داره.
ترکیب درختان مرده و مه ای که بیشتر اوقات روی دریاچه رو گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح رو به اینجا بدن. تا به امروز داستانی در مورد وضعیت ظاهری دریاچه و یا دیده شدن ارواح در منطقه گفته نشده، البته تا به امروز، بنابراین موقع بازدید از اینجا مراقب باشین!

3. دریاچه حوض سلطان، قم ؛به دریاچه حوض سلطان میریم به بزرگترین آینه طبیعی ایران. سطح نمکی و مسطح دریاچه نمک با بارش کمی باران تبدیل به آینه ای بزرگ میشه، طوری که می‌تونین نقطه رسیدن زمین به آسمان رو در اون نگاه کنید و بر روی ابرها قدم بزنید. دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران قرار گفته و وسعت اون در طول سال متغیره. نکته جالب اینه که حوض سلطان در سال ۱۲۶۱ و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شده و از دو چاله جدا از هم بوجود اومده. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز هست.

4. تالاب نیلوفر آبی ، ساری هم یکی دیگر از جلوه‌های طبیعت شگفت انگیز ایران زیباست، نیلوفر‌های صورتی رنگ با برگ‌های پهن، سرزنده و سبزرنگ، سر از آب کدر مرداب بیرون آوردند تا بوستان «نیلوفر آبی» در جاده ساری به نکا را رویایی کنند.
قایق سواری در این تالاب زیبا و عکاسی بین گل‌های نیلوفر می‌تونه خاطره ای فراموش نشدنی باشد آن هم در زمانی که دیگر در تالاب انزلی تعداد گل‌های نیلوفر مثل قبل زیاد نیست. دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی، بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است و در تابستان، یکی از رویایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هست.

5. دریاچه سیاه گاو ، ایلام
سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی کشور، متشکل از دو دریاچه زیبا و عمیق با دو رنگ متفاوت که توسط یک کانال آبی به هم متصل شدند. اسم اصلی دریاچه‌ها «سیاه آب» هست که به علت هلالی بودن و شاخ گاوی شکل بودن آن، اسم «سیاه گاو» را هم برایش انتخاب کرده اند. البته محلی‌ها افسانه ای هم دارند که در گذشته توی آب، اسب آبی سیاه رنگی زندگی می‌کرده و به این دلیل اسم «سیاه گاو» را روی دریاچه محل زندگی اش گذاشتند. دریاچه اول که حکم سرچشمه را داره با اختلاف سطح کمی، بالاتر قرار داره و آب آن زلال و شفافه.

گاهی برای سفر خیلی نباید هزینه کرد فقط باید ساده گرفت و اراده کنید که لذت ببرید، اون موقع است که از لحظه شروع تا پایانشو با هر شرایطی میتونید زیبا کنید.
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]