شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

شهر تاریخی و توریستی ماسوله، یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستانهای خنک و زمستانهای پر برف است. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن،۶۰ کیلومتری شهر رشت ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است.
راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است با دخالت سازمان حفاظت از محیط زیست و پایگاه میراث فرهنگی ماسولهبه منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله در چندین دهه گذشته امکان توسعه پیدا نکرده است.
زبان اصلی مردم ماسوله مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان «زبان تالشی» است تالشی نام یکی از زبان‌های ایرانی شمال غربی است زبان تالشی از خانواده زبان‌های کناره دریای خزر و هم‌ریشه با زبان‌های کرانهٔ خزر همچون گیلکی، دیلمی و مازندرانی است ولی با آن‌ها تفاوتی آشکار دارد. تات‌ها و تالشی‌ها و مازندرانی‌ها به لهجه‌هایی سخن می‌گویند که در بسیاری موارد با زبان فارسی تفاوت داشته و با مادی و پارتی و اوستایی مشابهت دارد.[۱] زبان تالشی مشابهت با زبان‌های اوستایی و کردی دارد.[۲][۳][۴] همچنین این زبان به زبان آذری باستان نزدیک است.[۵]«زبان تالشی»از زبان‌های ایرانی شمال غربی محسوب میشود که با زبان مادی ، پارتی و اوستایی و نیز با زبان آذری قدیم - و نه ترکی ـ شباهت بسیاری دارد.[۶] [۷]و با زبان گیلکی(زبان اصلی مرکز و شرق گیلان) متفاوت است.دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

علیرضا قاسمی

علیرضا قاسمی جمعه 27 شهریور 94 - 20:56

شهرک ماسوله واقعا زیباست ولی کاش یه رستوران محلی خوب داشت

محبوبه کمالی

محبوبه کمالی جمعه 27 شهریور 94 - 20:57

چقدر تصاویرتون زیباست آیا عکاس خودتون هستید؟

علیرضا دلپذیر

علیرضا دلپذیر جمعه 27 شهریور 94 - 20:59

بعله با اجازتون..

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]