سوغات ارومیه

سوغات ارومیه

کمی بیشتر در مورد نقل ارومیه:
ترکیبات
هسته نقل : گردو ( در نقل گردویی) خلال بادام ( در نقل خلالی بادام ) مغز پسته (در نقل پسته ای ) تخم‌های گیاهی ( مثل گشنیز )
روکش سفید رنگ نقل : شکر سفید مخصوص
طعم دهنده :گرده گل بیدمشک( در نقل بید مشکی) ، گلاب غلیظ ، وانیل و سایر طعم دهنده‌های میوه ای در نقل‌های طعم دار مثل دارچین و زنجبیل
امروزه علاوه بر خلال بادام ،سایر اقلام خشکبار مانند مغز گردو ،مغز پسته و بادام زمینی و غیره جهت تولید نقل استفاده میشود و اخیرا از تخم‌های گیاهی مانند گشنیز نیز نقل هایی با خواص گیاهی و دارویی تولید می‌گردد اما به غیر از هسته نقل، بخش شیرین کننده در نقل شکر سفید و یا شیره انگور در حلوا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما شیرین کننده‌ها از آنجا که وقتی غلیظ شوند به نبات و یا شکری که سفت و خشک هست تبدیل میشوند بنابرین کرم تارتار به شیرین کننده‌ها اضافه میشود که بتوان خاصیت شکر را تغییر داد اما به غیر از مواد فوق آنچه نقل را بسیار خوش طعم میکند گرده گلهای بیدمشک می‌باشد که غیر از ارومیه در هیچ جایی از دنیا از آن استفاده نمی‌شود . گلاب و وانیل نیز جزو سایر عطر و طعم دهند‌ها استفاده میشود.
امروزه تولید کننده‌ها یی که دسترسی به بیدمشک ندارند گاها از اسانسهای حتی غیر غذایی مثل یاس و غیره استفاده میکنند که مصرف کننده را به خطا میاندازد اما با کمی دقت میتوان شباهت طعم این نقل را به مواد بهداشتی و آرایشی احساس کرد.
روش تولید
ابتدا شربت را تا 90 درصد غلظت جوشانده به آن سرکه افزوده میگردد در این مرحله طعم دهنده‌ها اضافه شده و سپس مغز گیاهی یا خشکبار( که در مورد نقل بیدمشکی قبلا در فصل بهار با گرده گل بیدمشک ترکیب شده است) در دیگ دراژه زنی با حرارت ملایم گرم شده سپس شربت به آرامی به مغز اضافه میگردد و به آرامی با دستگاه دم ، هوادهی میشود تا شیره اضافه شده خشک شود و این فرایند آنقدر ادامه میابد تا نقل به اندازه دلخواه در آید.
خواص
خواص نقل مربوط به خواص ترکیبات موجود در آن میباشد چراکه در فرآیند تولید نقل هیچ گونه فرآیند شیمیایی صورت نمیگیرد وترکیبات فقط تغییر شکل فیزیکی میدهند.
موارد مصرف
نقل از دیر باز بهترین همراه چای میباشد چرا که ایرانیان در زمان نوشیدن چای قند را در دهان خود میگزارند و از آنجا که قند زبر میباشد باعث آسیب به مینای دندان میشود در حالیکه نقل به دلیل نرم بودن چنین ضرری ندارد به غیر از آن نقل به دلیل دارا بودن عطر و طعم خصوصا در نقل‌های گیاهی و بیدمشکی ،خود باعث دلپذیر شدن طعم چای میگردد.
آنچه سنت دیرین ایرانیان گردیده نقل را در مراسم عروسی به همراه سکه بر سر عروس و داماد میپاشند که امروزه به شکل بسته‌های کوچک در طوری‌های رنگی پیچیده میشود و به حاضرین در مراسم عروسی هدیه میشود تا به عنوان تحفه عروسی با خود ببرند که سمبل خبر و خاطره شیرین عروسی باشد.
سوغات ارومیه
سوغات ارومیه

آتنا کریمی

آتنا کریمی یکشنبه 29 شهریور 94 - 18:02

عالیه مزه ش

رضا کیمرادی

رضا کیمرادی یکشنبه 29 شهریور 94 - 22:37

عاشق نقل ارومیه هستم . نرم ولذیذ و تازه واقعا خوشمزه است

آران شجاعلو

آران شجاعلو دوشنبه 30 شهریور 94 - 19:27

بله واقعا عالیه دوستان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]