غاز ایاغی یا پای غازی

غاز ایاغی یا پای غازی

غازیاغی را شاید بتوان تنها گیاه برای درمان قطعی برص یا همان لک و پیس بر روی پوست دانست ، علت بوجود آمدن این عارضه برهم خوردن تعادل هورمونی درون بدن است .
غازیاغی نام گونه ای گیاه است که خواص آن باعث شده است در طب سنتی مورد استفاده قرار بگیرد ، با این حال تمام بخش‌های گیاه غازیاغی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تنها ریشه و بخش هایی از ساقه که در خاک پنهان شده اند به استفاده‌های درمانی می‌رسند ، لازم به ذکر است که برگ‌های غازیاغی و بذر این گیاه نیز با توجه به خواصی که دارند زمینه‌های فعالیت را برای خود هموار کرده اند که البته همراه با عوارض احتمالی نظیر ناباروری و عقیمی می‌باشند .
خواص غازیاغی را به طور اجمالی می‌توان اینگونه بیان کرد :
درمان بیماری‌های مجاری ادرار ، کنترل کننده فشارخون ( پایین آوردن فشارخون ) ، محافظت کننده کبد و مثانه ، درمان اسهال خونی و سنگ کلیه و… ، اگر از غازیاغی به صورت موضعی استفاده شود می‌تواند درمان خوبی برای جذام باشد .
غازیاغی را که می‌توان نوعی سبزی تابستانی ( روزهای پایانی بهار ) که اصلا در معرض نابودی و قحطی نیست دانست ، شاید دلیل این امر خودرو بودن غازیاغی می‌باشد و نام گذاری آن هم از چنین ویژگی‌های ذاتی و ظاهری برآمده است .
ویتامینی که به مقدار زیاد در غازیاغی یافت می‌شود ویتامین ث است ، به همین دلیل برای سلامت لثه‌ها و خون مفید شناخته شده است . طریقه مصرف غازیاغی برای ناراحتی‌های مختلف ، تفاوت دارد ، در ادامه طریقه‌ی مصرف غازیاغی را برای درمان برص ( پیسی ) یعی ایجاد لکه‌های سفید بر روی پوست ( غالبا صورت ) که براثر برهم خوردن تعادل بین ترشح هورمون‌های درونی است توضیح می‌دهیم ، درمانی که در طب جدید جایگزینی برای آن وجود ندارد :
اولین مرحله‌ی درمان برص ( پیسی ) به کمک غازیاغی خالی کردن معده و روده است ، این کار را می‌توانید با یک داروی مسهل ، تنقیه یا سایر روش‌ها مانند شستشو با سرم و… انجام دهید .
مرحله‌ی بعد که پانزده روز زمان لازم دارد ، مصرف 10 گرم بذر غازیاغی به همراه عسل است ( در نظر داشته باشید در مورد مصرف بذر این گیاه عوارضی چون ناباروری و عقیمی وجود دارد ) ، توصیه‌ها در خصوص بکارگیری این روش به این صورت است که در گرم‌ترین روزهای سال ( فصل تابستان ) درمان پانزده روزه آغاز شود و پس از میل کردن بذر و عسل ، موضع مورد نظر را در معرض تابش نورخورشید قرار دهید و از مصرف آب و سایر نوشیدنی‌ها خودداری کنید ( زمان قرارگیری مقابل نورخورشید باید تا حدی باشد که سطح پوست کاملا عرق کند ) اگر ناچار به استفاده‌ی این درمان در فصول سرد مانند زمستان هستید ، برای جبران مرحله‌ی آخر می‌توانید از سونا و… استفاده کنید .
غاز ایاغی یا پای غازی
غاز ایاغی یا پای غازی

علیرضا محبی

علیرضا محبی جمعه 3 مهر 94 - 20:27

ممنون برای اطلاعات مفیدتون

کوهنورد دوست دار طبیعت

کوهنورد دوست دار طبیعت جمعه 3 مهر 94 - 20:32

خیلی خوبه که گیاهان دارویی رو بشناسیم
تو مسیرهای کوهنوردی من زیاد میبینم ولی چون نمی‌شناسم دست نمی‌زنم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]