خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم

خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم

درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله بوشهر پرورش می‌یابد.در استان بوشهر خرما از زمان هخامنشی ودر زمان باستان کاشته میشده است.در استان بوشهر دشتستان تنگستان ودشتی به ترتیب بیشترین برداشت خرما را در یک سال دارند. خرما مراحل آماده سازی دارد که به ترتیب با نام محلی پسوک - پهک-خرک - رطب ودر نهایت خرما بدست می‌آید.به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» (و در زبان عربی، «حبابوک») می‌گویند در قران کلمه خرما 26 بار آمده است.از دیگر محصولات تازه خرما که به تازدگی رواج پیدا کرده شیره خرما می‌باشد معمولاً از طریق جوشاندن ویا به صورت مقدار فراوانی خرما را در محوطه پاکیزه و سرپوشیده ای بر روی هم انبار می‌کنند، پس از مدتی بر اثر فشرده شدن، شیره خرما به شکل مایعی غلیظ از زیر توده خرما روان می‌شود .
انواع نخل‌های خرما بوشهر
خرما میوه ای بسیار قدیمی است . به نخل نر تاره می‌گویند نخل ماده را پسوک می‌نامند.برای باروری درخت نخل به این ترتیت عمل می‌کنند که تاره رسیده وبالغ را درون پسوک قرار داده تا بارور شود اگر این کار صورت نگیرد خرما به صورت نارس وبه اصطلاح سیس در می‌آید.نخل درختی ایست که به جز از میوه اش از برگ و شاخه درخت خرما سبد و فرش تهیه می‌کنند . از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل . همانطور که می‌دانیم خرما تنها میوه ایست که در صحرا وجود دارد و طبیعت این درخت را به مردم صحرا داده است که تمام احتیاجات خود را از آنر فع می‌کنند .از لیف خرما هم که انواع حصیر، پرده، جارو، کیف، سبد، بادبزن و… می‌بافند. در ایران انواع خرما وجود دارد ولی ما فقط خرما‌های رایج استان بوشهر را بررسی می‌کنیم.
کبکاب :که بهترین نوع خرما بوشهر بوده وبرای صادرات از آن استفاده میکنند
خرمای زاهدی در مرحله بعد ی‌ها ممکن است زرد یا قرمز شود که به آن (خرما خارک) می‌گویند، آفتاب داغ مناطق گرمسیری پس از مدتی خارک را تیره رنگ و آبدار می‌کند که به آن رطب می‌گویند. بعضی از انواع نخل‌ها میوه‌شان وقتی رطب هستند چیده و استفاده می‌شود؛ مثل رطب مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، 20 روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم. البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می‌فرستند.
ازدیگر انواع خرما در استان بوشر می‌توان به سمهرون - خاسو -گنتار-لشت -شکری -برهی -زاهدی - کسپ می‌توان نام برد
جمع آوری خرما
جمع اوری خرما در بوشهر با وسایل دست ساز محلی که به آن کپوره و پرونگ می‌گویند انجام میشود.روش این کار به این صورت است که با بندی که پرونگ دارد دور نخل را می‌پیچند وبا این کار ساده خرما را جمع آوری کرده ودرون کپوره ریخته و به پایین می‌اورند البته برای نخل‌های کوچک نیازی به این کار‌ها نیست
فرق رطب و خرما
خیلی‌ها فکر می‌کنند رطب همان خرماست ولی این دو با هم تفاوت دارند. خداوند درخت نخل را این‌گونه آفریده که ابتدا شکوفه‌های نخل ماده تبدیل به میوه‌ای سبز و سفت و هسته‌دار می‌شود که به آن ( ی) می‌گویند.
خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم
خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم
خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم
خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم
خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم

رویا رمضانی

رویا رمضانی ﺳﻪشنبه 7 مهر 94 - 08:06

خدا برکت بده به رزقتون الهیییی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]