چرتکه

چرتکه

همیشه در سفر هام این چرتکۀ با ارزش و قدیمی را به دیوار بعضی از مغازه‌ها می‌دیدم و بعضی وقت‌ها از صاحب مغازه می‌پرسیدم که کار کردن با چرتکه را بلدی یا نه .؟ که متاسفانه پاسخش نه بود. خوب بایدم بگوید نه چون ماشین حساب‌های دیجیتالی جای چرتکه را گرفته و دیگر کاریم نمی‌شود کرد.
به هر حال چند وقت پیش سفری به دیار سلطانیه کردم و بعد از کنکاش و عکاسی،، سری به سوپر مارکتی که در آن اطراف بود زدم و مقداری خوراکی جات و و و ... خریداری کردم، موقع حساب کتاب چرتکه را اینبار روی میز کار دیدم و بزرگ مردی به نام سید احمد صفوی جمع حساب منو با چرتکه زد. آنقدر این صحنه برایم زیبا و لذت بخش بود که چند دقیقه ای در داخل مغازه ماندم و با سید احمد گفتگو کردم
......
" سید احمد می‌گفت من کار کردن با چرتکه را از پدرم آموختم و مغازه را با همین چرتکه می‌چرخانم و با ماشین حسابی که روی میزکارم هست اصلا نمی‌توانم کار بکنم و مخصوص فرزندانم هست "
واقعا درود به این مرد بزرگــــ
دوستان و یاران گرامی اگر زمانی سفری به دیار سلطانیه و گنبد سلطانیه کردین سری به مغازه سید احمد صفوی بزنید و کار کردن با چرتکه را ببینید... آنقدر حساب کتاب با چرتکه برای سید احمد آسان است که کل وسایل مغازه اش را خریداری کنید حساب دقیقو بهتون میدهد.
تاریخچه :
چرتکه واژه‌ای است که از زبان روسی (واژه chetka) وارد فارسی شده‌است. چرتکه در زبان روسی به معنی «تسبیح» است.
در بسیاری از تمدنهای اولیه از چرتکه استفاده می‌شده‌است. سومریان، مصریان، ایرانیان، یونانیان، چینیان، رومیان و هندیان هر یک در دوره‌ای از تاریخ از چرتکه استفاده می‌کرده‌اند. بر پایهٔ برخی منابع در زمان امپراطوری هخامنشیان ایرانیان نخستین کسانی بودند که از چرتکه استفاده می‌کردند.
عکس و گزارش: کورش خان محمدی
چرتکه

محسن قلی پور

محسن قلی پور چهارشنبه 8 مهر 94 - 15:08

بسیار شیوا و زیبا نگاشتید دست مریزاد و قلمتان سبز باد

مهرداد قاسمی

مهرداد قاسمی چهارشنبه 8 مهر 94 - 15:09

چه جالب، هنوز هم هستن کسایی که با چرتکه کار میکنن، نحوه کارش رو بلد نیستم ، ولی باید جالب باشه

فهمیه عابدی

فهمیه عابدی چهارشنبه 8 مهر 94 - 16:07

بسیار جالب بود

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]