کشف مجسمه طلا از قاچاقچیان میراث فرهنگی پلدختر

کشف مجسمه طلا از قاچاقچیان میراث فرهنگی پلدختر

فرمانده انتظامی پلدختر از کشف و ضبط یک قطعه مجسمه داریوش هخامنشی از قاچاقچیان میراث فرهنگی در این شهرستان خبرداد.
سرهنگ رضا داودی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان پلدختر گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) و ماموران انتظامی این شهرستان موفق به کشف و ضبط ، یک قطعه مجسمه از جنس طلای ۲۲ عیار با پایه نقره ای متعلق به داریوش هخامنشی از قاچاقچیان اموال تاریخی و فرهنگی کشور در پلدختر شدند.

وی افزود: با توجه به اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام و ماموران انتظامی در راستای حفظ و صیانت از کشور موفق به کشف این مجسمه در حین انجام معامله در پلدختر شدند.
وی گفت: کارشناسان قیمت این شئ تاریخی را ۳۰ میلیارد ریال تایید کردند و در این رابطه دو نفر سوداگر میراث فرهنگی دستگیر و با قرار قانونی روانه زندان شدند.

وی به جزییات مشخصات این مجسمه پرداخت و افزود: وزن این مجسمه یک کیلو و ۶۹۴ گرم و ارتفاع آن ۴۵ سانتی متر بوده که برروی پایه نقره ای آن خط مس باستان منقوش شده است.
سرهنگ داودی تصریح کرد: بر روی اصل مجسمه و رداعی که بر تن دارد خط میخی ایران باستان با معانی و مفهوم مشخص نقش بسته است.
وی افزود: این شی تاریخی، به اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان برای مطالعات بیشتر تحویل داده خواهد شد.
فرمانده انتظامی پلدختر گفت: سواداگران میراث فرهنگی که اموال و اشیای تاریخی سرزمین باستانی لرستان را هدف سودای خود قرار داده اند بدانند که در صورت مشاهده هر گونه تخریب و قاچاق اموال و خرید و فروش اموال فرهنگی با توجه به اشرافیت مورد شناسایی قرار خواهند گرفت و به مجازات می‌رسند
کشف مجسمه طلا از قاچاقچیان میراث فرهنگی پلدختر
کشف مجسمه طلا از قاچاقچیان میراث فرهنگی پلدختر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]