پنج امامزاده معروف تهران را بیشتر بشناسیم

پنج امامزاده معروف تهران را بیشتر بشناسیم

امام زاده علی اکبر، چیذر
این بنا منتسب به امام‌زاده علی اکبر، از نوادگان حضرت زین‌العابدین‌(ع‌) می‌باشد. مساحت بنا در حدود ۲۰۰۰ متر مربع است و در سال ۱۳۶۹ به صورت کلی بازسازی شده است
معماری بنا سنتی و دارای گنبد سبز رنگ بزرگی است‌. در کنار آن مسجد و حسینیه‌ای هم قرار دارد که متصل به امام‌زاده است‌. در داخل ساختمان حرم و در محوطه‌ای که ضریح در آن قرار دارد، آینه کاری زیبایی وجود دارد که در بخش بالای ضریح و زیر گنبد، فرم آینه کاری هم به شکل گنبدی است و فضای خاصی را شکل داده است.
امام زاده شاه عبدالعظیم
از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر تهران امامزاده شاه عبدالعظیم است که در شهر ری و در جنوب استان تهران واقع شده است. . این مجموعه جدا از جنبه مذهبی از حیث تاریخی نیز قابل توجه است. از آثار تاریخی مجموعه‌ی شاه عبدالعظیم سر در دوران سلجوقی و صندوقی از چوب عود و گردو و کتیبه هایی به خط نسخ و ثلث می‌باشد.
این امامزاده دارای چندین صحن و ایوان است که مهم‌ترین آن ایوان آستانه است. ایوانی وسیع که در شمال حرم مطهر واقع شده است. در ایوان جنوبی حرم هنرهای ایرانی نظیر آینه کاری جلوه گری می‌کند. از دیگر زیبایی‌های مجموعه عبدالعظیم محراب مسجد است که در غرب حرم قرار دارد. این محراب به وسیله‌ی کاشی‌های معرق و رنگارنگ پوشیده شده است. سقف گنبد حرم نیز دارای کاشی کاری‌ها و نقش و نگارهای زیباست که به آیات قرآن و احادیث مزین گشته است. پوششی طلایی و زرین در دوران ناصری بر زیبایی گنبد افزوده است.
امام زاده صالح
امام‌زاده صالح آن گونه که از کتیبه بالای سردر صحن بر می‌آید، از پسران حضرت موسی بن جعفر و برادر امام هشتم (ع‌) است‌. بنای بقعه اصلی شامل ساختمان چهارگوش بزرگ و مستحکمی با دیوارهای قطور است که فضای درونی آن تقریباً ۶/۵ مترمربع مساحت دارد. وضع طاق نماها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای قرن هفتم و هشتم هجری است‌.
ایوان ورودی و رواق در سمت شمال حرم واقع است و بالای حرم در رواق، لوح مستطیل خشتی کاشی کاری شده است که تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری، را برخود دارد و نام فتح‌علی شاه بر آن حک شده است‌. هلاکو میرزا فرزند فتح‌علی‌شاه قاجار در سال ۱۲۱۰ ه.ق، بانی تعمیرات و تزئینات آن شد.
امام زاده پنج تن
این بقعه که به امامزاده پنج تن لویزان شهرت دارد، طبق آنچه که در زیارت‌نامه ایشان آمده این مکان مرقد چند برادر به نام‌های سالم، ابوطالب، رضا و رحیم، فرزندان شیث بن کاظم بن امام زین العابدین (ع) است. در اصل بنای قدیمی بقعه ساده و چهارگوش با پوشش گنبدی بوده که در عهد قاجار بر ۴ طرف آن ایوان ساده افزوده‌ا
بعدها ساختمان بقعه بازسازی شد و در ۴ ضلع بنا ۴ طاق‌نما ساخته شده است که در ورودی روضه در طاق نمای جنوبی قرار دارد. فضای روضه نسبتا وسیع است و در انتهای آن ضریح فلزی روی ۵ صورت قبر قرار گرفته است. ضریح آن مشبک و معروف به جعفری و سبزرنگ است که به صورت مربع در عهد قاجار ساخته شده است.
امامزاده قاسم
حتما تاکنون نام محله امامزاده قاسم را شنیده‌اید، اهالی قدیمی شمیران بخوبی با این محل آشنا هستند؛ محله‌ای قدیمی با قدمت هزار ساله به نام دژعلیا که با آمدن نوادگان حضرت مجتبی بن علی به امامزاده قاسم تغییر نام یافته است.
بنای اصلی امامزاده، برجی هشت ضلعی است که از آجر ساخته شده است. این بقعه امروزه دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشیکاری است. اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته‌اند. در زمان شاه طهماسب صفوی، صندوقی با تاریخ ۹۶۳ هـ. ق روی مرقد نهاده شد. ساختمان اصلی بقعه در زمان فتحعلی شاه قاجار توسعه یافت و ایوان بزرگ فعلی در طرف قبله بنا شد.
پنج امامزاده معروف تهران را بیشتر بشناسیم
پنج امامزاده معروف تهران را بیشتر بشناسیم
پنج امامزاده معروف تهران را بیشتر بشناسیم
پنج امامزاده معروف تهران را بیشتر بشناسیم

محمدرضا سرابیان

محمدرضا سرابیان یکشنبه 12 مهر 94 - 08:49

هر کی رفت نایب زیاره ما هم باشه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]