در گذر تاریخ ...... تندیس میدان سر بند تهران

در گذر تاریخ ...... تندیس میدان سر بند تهران

سالهاست که تندیس کوهنوردی در میدان سربند تهران نصب شده و شاید خیلی‌ها از کنارش عبور می‌کنند بی آنکه بدانند که این تندیس مربوط چه کسی است؟!
این تندیس با ارتفاعی در حدود سه متر، نمادی برای کوهنوردی در پایتخت محسوب می‌شود.
امیر شاه قدمی کسی است که تندیسش سالهاست پابرجاست، او در سال یکهزار و سیصد و نه چشم بر جهان گشود. او کوهنورد، چترباز، مربی ممتاز اسکی از فدراسیون ایران و فرانسه و مربیگری کایت را در کارنامه خود دارد.
استوار یکم شاه قدمی معروف به شاه بابا علاوه بر فتح قله‌های مختلف، به دلیل همکاری در عملیات مربوطه به نجات یک فروند هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری به ارتفاع ۳۸۷۰ متر در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر در سال ۱۳۴۰ که موفق به نجات افراد آن گشت از طرف رییس جمهور وقت آمریکا (کندی) مدال لیاقت نیز دریافت کرد.
ماجرای زردکوه و نجات جان آمریکایی‌ها توسط «امیر شاه قدمی» که در روزنامه اطلاعات آن دوره هم به چاپ رسید: «هواپیمای آمریکایی به دلیل مه آلوده بودن هوا به قله زردکوه برخورد کرده و بدون آنکه آتش بگیرد واژگون می‌شود. این اتفاق در زمستان رخ داد و پیش از اینکه به ما مأموریتی داده شود، چتربازی از آلمان را برای نجات سرنشینان این هواپیما فرستادند. اما خود امدادگر آلمانی هم زمانیکه می‌خواهد فرود بیاید، چترش به صخره گیر می‌کند و آویزان در هوا می‌ماند. سرانجام ارتش ایران به آقای شاه قدمی و آقای نورانی دستور نجات آنها را داد.»
در سال ۱۳۳۷، پیشنهاد حسن وجدان خوش‌،از کوه‌نوردان با سابقة کشور،برای نصب یک مجسمه کوهنوردی‌،مورد قبول سایر کوه‌نوردان قرار گرفت‌. او پیشنهاد خود را نزد رئیس فدراسیون کوه نوردی،سرهنگ بیات برد. این پیشنهاد تایید شد و مهام‌،شهردار وقت تهران‌،هزینة ساخت آن را قبول کرد. سرهنگ بیات که رئیس مرکز آموزش کوهستانی ارتش نیز بود،امیر شاه قدمی‌،استوار ارتش و مربی کوه‌نوردی مرکز آموزش کوهستانی و مربی اسکی کشور را به عنوان مدل به استاد رضا لعل ریاحی،استاد دانشکده هنرهای زیبا،مجسمه‌ساز معرفی کرد و شهرداری مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان هزینة ساخت مجسمه را پرداخت‌.
درسال ۱۳۳۸، مدل گچی آن آماده و در میدان سربند نصب و طی مراسمی از آن پرده‌برداری شد. متأسفانه در زمستان همان سال به علت بارندگی و یخ‌زدگی‌،دست و قسمتی از بدنة مجسمه خرد شد.این قسمت مدت‌ها با پرچم ایران پوشانده شده بود.
درسال ۱۳۴۱، با پی‌گیری استاد رفعتی افشار،رئیس وقت فدراسیون‌،مجسمة سیمانی آماده شد و خلیل میلانی و عبدالحسین امین از طرف فدراسیون مأمور نصب آن شدند.
این مجسمه هنوز پا برجا است‌.
در آبان‌ماه سال۱۳۵۰، بنا به پیشنهاد فدراسیون کوه‌نوردی ایران و موافقت انجمن شهر و شهرداری تهران‌، نام میدان سربند به میدان کوه‌نوردان تغییر یافت‌.
امیر شاه قدمی در روز دوشنبه ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
در گذر تاریخ ...... تندیس میدان سر بند تهران
در گذر تاریخ ...... تندیس میدان سر بند تهران
در گذر تاریخ ...... تندیس میدان سر بند تهران
در گذر تاریخ ...... تندیس میدان سر بند تهران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]