برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل
از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان در شهر ری می‌باشد که در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه واقع شده است و از مکانهای مشهور و دیدنی شهر ری محسوب می‌شود.
برج طغرل با مساحتی بالغ بر 48 متر مربع و ارتفاعی در حدود 20 متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه ای افراشته خودنمایی می‌کند
نمای داخلی این برج به صورت استوانه و نمای بیرونی آن از 24 کنگره تشکیل شده است. دیوارهای بالای ارتفاع 4 متر به صورت تو خالی طراحی شده است و وسط آن پلکانی به عنوان رابطی میان بخشهای زیرین و بالایی برج در ضلع شمالی بنا وجود دارد.
سازنده این برج در کف آن و کناره‌های دیوارها ، کانالهای گذر هوا تعبیه کرده است که این کانالها مانع از رطوبت بنا میشود.
برج طغرل سالیان بسیاری راه گشا و راهنمای مسافران جاده ابریشم که از جانب خراسان به ری می‌آمدند بوده است و با روشن کردن آتش بر باروی بلند آندر شبهای تاریک آنان را هدایت می‌کرده است.
این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد :
حول این برج از نمای بیرونی ۲۴ کنگره با زاویه حاده ساخته شده است که در زمان طلوع آفتاب یکی از کنگره‌ها از سمت شرق کم کم روشن می‌شود و آفتاب درون آن می‌تابد، اگر نیم ساعت از طلوع آفتاب بگذرد، نصف کنگره روشن می‌شود. اگر یک ساعت از طلوع خورشید بگذرد یک کنگره به طور کامل روشن می‌شود و اگر ۲ساعت بگذرد ۲ کنگره روشن می‌شود، تا هنگامی که به لحظه ای می‌رسیم که خورشید روی نصف النهار منطقه قرار می‌گیرد، یعنی بیش‌ترین ارتفاع خود را از افق دارد. در این هنگام خورشید درست در بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد چرا که دربهای برج کاملا شمالی جنوبی بوده و روی نصف النهار واقع است در این هنگام سایه تیغه ای که بالای سر سردرب ورودی است درست در بالای تبری ضربی گونه سر در قرار گرفته و حکایت از لحظه اذان ظهر می‌کند و در زمستان که ارتفاع خورشید پایین‌تر است در لحظه ظهر خورشید از درب جنوبی درست وسط برج می‌تابد. بعد از ظهر هم کنگره‌های سمت غرب شروع به روشن شدن می‌کند. اگر نیم ساعت از لحظه ظهر بگذرد نیمی از کنگره از جانب غرب روشن می‌شود، اگر یک ساعت بگذرد یکی از کنگره‌ها و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.
تا به امروز برج طغرل چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است :
برای نخستین بار در سال ۱۳۰۱ هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه مرمت و لوحه ای مرمر بر سردر بنا نصب گردید. این بازسازی بنا را از خطر نابودی نجات داد ولی ظرافت کاریهای قدیمی و بقعه کتیبه کوفی آن را از بین برد.
پس از آن سالها این بنا متروک بود تا در اوایل دهه هفتاد بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت و بطور جدی در نیمه سال ۱۳۷۷ آغاز و در زمستان ۱۳۷۹ به پایان رسید.
این اثر کهن با شماره 147در سال 1310شمسی در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از جاذبه‌های گردشگری استان تهران بشمار می‌آید.
آدرس :
شهرری، سه راه ورامین، خیابان ابن بابویه، خیابان طغرل.
برج طغرل
برج طغرل
برج طغرل
برج طغرل

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]