قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان

قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان

در دامنه کوه سبلان و در جنوب باختری مشگین شهر به فاصله 22 کیلومتر در سمت راست بستر رود قینرچه چای، آبگرم معدنی "قینرچه" واقع شده که به عنوان داغ‌ترین آبگرم معدنی کشور و حتی جهان شناسایی شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، آبگرم قینرچه با دمای 82 درجه سانتیگراد، در ارتفاع هزار و 990 متر از سطح دریا یکی از اعجازهای طبیعت شهرستان مشگین شهر است.
این آبگرم با آبدهی 9 لیتر در ثانیه در ردیف آبهای کلروره، هیپوتونیک گازدار و خیلی گرم بوده و علاوه بر اینکه در بین آبگرمهای استان اردبیل ویژگی‌های منحصر به فردی از آن خود کرده، در بین آبگرمهای شناخته شده کشور نیز در رتبه گرم‌ترین آبگرم قرار گرفته است.
قینرچه با وجود بی بو و بی رنگ بودن از دیرباز جزو آبهای معدنی با خواص درمانی شناخته شده است و برای درمان انواع امراض مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درمان بیماری‌های تنفسی با بخارات آبگرم
با وجود اینکه داغی آبگرم قینرچه موجب شده است برای استحمام و شنا از آب سرد دامنه سبلان به سمت آن هدایت شود، خواص درمانی این آبگرم به قوت خود باقی است.
بطوریکه به دلیل خاصیت اسیدی این آب و وجود املاح طبیعی مختلف برای درمان لنفاتیسم، راشیتیسم، بیماری‌های زنان و رماتیسم‌های مزمن استفاده می‌شود.
علاوه بر این وجود گازهای مختلف در سطح بالای چشمه خاصیت درمانی برای بیماری‌های تنفسی به آن بخشیده است.
یک زمین شناس در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با توجه به اینکه کوه سبلان آتشفشان غیر فعال است، دامنه آن مملو از آبهای معدنی است که املاح و خواص درمانی قابل توجهی دارد.
علیرضا رستگار تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی مشگین شهر موجب شده است، آبهای گرم این منطقه به ویژه قینرچه با دمای 82 درجه سانتی گراد قابلیت ویژه ای در گروه آبهای گرم درمانی پیدا کند.
ضرورت استفاده درمانی از آبهای معدنی
مطابق با اظهارات کارشناسان، شهرستان مشگین شهر نه تنها برخوردار از آبگرم قینرچه بوده بلکه 9 دهنه آبگرم معدنی در آن فعال است.
از جمله مهمترین آن می‌توان به آب معدنی قوتورسویی، شابیل، موئیل سویی، ایلان‌دو، گورگور، ملک‌سویی، قینرجه و آغ‌سو اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل در خصوص آبهای گرم شهرستان مشگین شهر به خبرنگار مهر گفت: آبگرم قینرجه به عنوان یکی از گرم‌ترین آبگرمهای جهان محسوب می‌شود.
داوود نجفیان معتقد است علاوه بر این، آبگرم شابیل و قوتور سویی نیز از اعجازهای طبیعت مشگین شهر است بطوریکه قوتورسویی اسیدی‌ترین آبگرم جهان است که PH آن 2.5 بوده و از این نظر در دنیا تنها آبگرم با این میزان اسید است.
وی با انتقاد از عدم استفاده درمانی از آبگرم‌های منطقه افزود: آبگرم‌های سطح استان ویژگیهای خاص خود را دارند اما از این آبگرمها صرفا برای آب تنی و تفریح استفاده شده و ویژگیهای درمانی این آبگرم‌ها مورد غفلت واقع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه از قلیایی‌ترین تا اسیدی‌ترین آبگرمها در استان اردبیل وجود دارد، متذکر شد: این چشمه‌های آبگرم از شهرستان نیر و سرعین تا شهرستانهای کوثر و خلخال قرار گرفته که فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری استان محسوب می‌شود.

منبع :مهر
گزارش: ونوس بهنود
قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان
قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان
قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان
قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان
قینرچه، داغ‌ترین آبگرم جهان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]