نگین کرمان درخشش خود را باز یافت/«فتح آباد»ویرانه‌ای که باغ شد

نگین کرمان درخشش خود را باز یافت/«فتح آباد»ویرانه‌ای که باغ شد

این باغ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین باغهای ایران و محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بود که رفته رفته به فراموشی سپرده شد و به ویرانه ای تبدیل شد.
باغ فتح آباد که به آن باغ بیگلربیگی هم می‌گویند باغی زیبا و آباد بوده که توسط فضل علی خان بیگلربیگی از حاکمان کرمان ساخته شد و زمان ساخت این باغ نیز به سال ۱۲۵۵ تخمین زده می‌شود.
عبور آب قنات از وسط این باغ مجلل و وجود عمارتهای چهار فصل و عمارت مرکزی و برج و بارو از این باغ مکانی زیبا و مفرح ساخته بوده است.
حوضی بزرگ به ابعاد ۶۰ در ۵ متر در سردر این بنا احداث شده بود و درختان دو سمت باغ را فرا گرفته بوده اند که نمای ساختمان دو طبقه مشرف به حوض وسط بنا نمایی زیبا به این باغ می‌داده است اما رفته رفته به دلیل خشک شدن قنات این باغ خشک می‌شود و در نهایت یکی از حاکمان ماهان عمارت باغ شاهزاده ماهان را که هم اکنون ثبت جهانی است را با اقتباس از باغ فتح آباد احداث می‌کند.
اما سرنوشتی تلخ در انتظار باغ فتح آباد بود بطوریکه فضای اطراف باغ به دلیل خشک شدن قنات از بین می‌رود و زمینهای مشرف بر باغ به زمین کشاورزی به خصوص پسته کاری تبدیل می‌شود و عمارتهای اصلی بنا به ویرانه ای در حال تخریب تبدیل می‌شوند.
اما خوشبختانه با تدبیر صورت گرفته و پس از اجرای عملیات بازسازی باغ فتح آباد به یکی از زیباترین باغهای ایران تبدیل شده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند و گوشه ای از تاریخ شهر کرمان را به تصویر می‌کشد.
این باغ به دستور فضل علی خان بیگلربیگی حاکم کرمان ساخته شده است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند.
بنا به اعلام میراث فرهنگی کرمان؛ در گذشته عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت می‌بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد. مصالح ساختمان‌ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود.
باغ فتح آباد یکی از نمونه‌های باغهای زیبای ایرانی است که می‌تواند به یکی از اثرهای بی نظیر تاریخی کرمان و کشور مبدل شود و حتی در فهرست آثار ثبت جهانی نیز قرار گیرد.
در کشور دو یا سه مورد مجموعه کامل از گیاهان دارویی با حداقل ۲۰۰ نوع گیاه وجود دارد اما در محوطه سبز باغ فتح آباد ۴۰۰ گونه گیاه دارویی استان کرمان کشت شده است.
مجموعه باغ ۱۴ هکتار مساحت دارد و یکی از زیباترین باغهای ایرانی است.

نگین کرمان درخشش خود را باز یافت/«فتح آباد»ویرانه‌ای که باغ شد
نگین کرمان درخشش خود را باز یافت/«فتح آباد»ویرانه‌ای که باغ شد
نگین کرمان درخشش خود را باز یافت/«فتح آباد»ویرانه‌ای که باغ شد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]