مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.

مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.

مهم‌ترین معدن فیروزه‌ی ایران در شهرستان نیشابور بوده که از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش استخراج می‌شده است. این معدن در نزدیکی روستای معدن (شهرستان فیروزه) نیشابور است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد.
این دایره‌المعارف بزرگ در بخش انگلیسی خود آورده است: فیروزه در ایران، ابتدا «پیروزه» نامیده می‌شد و پس از ورود مسلمانان به این کشور فیروزه نام گرفت و به همین نام باقی ماند. پیش از معدن فیروزه‌ی ایران، این سنگ معدنی تزیینی از 3000 سال پیش از میلاد، در شبه جزیره‌ی سینا و توسط مصریان استخراج می‌شد. این معدن فیروزه و معدن خراسان، دو معدن فیروزه‌ی مهم در تاریخ این سنگ قیمتی به حساب می‌آیند.
دایره‌المعارف بریتانیکا در خصوص سنگ معدنی فیروزه اینگونه توضیح داده است: این جواهر آبی‌رنگ، قرن‌ها در جنوب غربی قاره آمریکا توسط سرخپوستان از معادن برداشت می‌شد. بهترین نوع فیروزه در ایران وجود دارد و پس از آن در شمال آفریقا، استرالیا و سیبری نیز یافت می‌شود.
لغت‌نامه آکسفورد درباره فیروزه نوشته است: بسیاری از فرهنگ‌های باستانی در آسیا و شمال آفریقا، به استفاده از این سنگ در جواهرات خود علاقه داشتند. جنوب غربی آمریکا معادن باارزشی از این سنگ معدنی زیبا را در خود دارد، اما منبع اصلی فیروزه‌ی آسیایی در ایران نهفته است و از آنجا به صورت گسترده دادوستد می‌شود.
دایره‌المعارف کلمبیا نیز تاکید کرده است که بهترین نوع فیروزه در ایران یافت می‌شود.
دایره‌المعارف گیل در خصوص فیروزه‌ی ایرانی اینگونه گفته است: فیروزه‌ی اصیل در ایران وجود دارد. در این کشور، این سنگ پس از حک شدن آیات و یا اشعار مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.
کتاب راهنمای پترسون فیلد در خصوص سنگ‌های معدنی نیز آورده است: گران‌ترین فیروزه‌ی دنیا از ایران و تبت به دنیا عرضه می‌شود.
در لغت‌نامه‌ی دهخدا نیز 8 معنی برای کلمه فیروزه آورده شده، که یک معنی آن، به همان سنگ زیبای معدنی با عنوان «پیروزه» و 7 معنی دیگر به نام روستاهایی در ایران اشاره کرده است.
مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.
مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.
مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]