مهمترین گردنبند کشف شده هخامنشی

مهمترین گردنبند کشف شده هخامنشی

جنس این گردنبند، از طلا با تزییناتی از سنگ لاجورد ، فیروزه ، عقیق و شیشه، و در اندازه 26 در 25.7 سانتی متر است و در موزه میهو نگهداری میشود.

این گردنبند، که یکی از بهترین نمونه‌های جواهرات دوره‌ی هخامنشی است، از سه بخش تشکیل شده است: بخش آویز که در جلو به چشم می‌خورد و با جزییات بیشتر در شکل زیر دیده می‌شود، بخش یقه مانند که به صورت تخت بر روی بدن قرار می‌گیرد و بخش قلاب مانند که به صورت لوله ای به دو انتها که به صورت اردک ساخته شده وصل است.

بر اساس منابع کهن، در دربار هخامنشی از جواهرات به عنوان هدیه استفاده می‌شده که این هدایا متناسب با درجه و مقام فرد دریافت کننده و نشانی از وفاداری او به فرمانروا بود. به عنوان مثال نقوشی که از صحنه‌های جنگ بر روی این گردنبند به چشم می‌خورد نشان از این دارد که دریافت کننده‌ی این گردنبند یک مقام مرد بلندپایه بوده است.

علاوه بر نقوش صحنه‌های جنگ، در بین دو انتهای قلاب مانند که به صورت اردک ساخته شده، نقشی مرتبط با اهورمزدا به چشم می‌خورد. در بخش‌های دیگر نقشی مشابه ولی بدون بال دیده می‌شود. نقش مرکزی اهورمزدا عمدتا با قطعات شیشه ای تزیین شده است. در ساخت این اثر المانهای هنر مصری نیز به طور واضح به چشم می‌خورد. در متون آثاری که از دوره داریوش در شوش به دست آمده از حضور طلاکاران مصری در خدمت دربار هخامنشی صحبت می‌شود. همچنین مشابه ساختار این گردنبند که ترکیب ایرانی-مصری دارد و پوشش آن تنها با اجازه‌ی مستقیم شاه ممکن بوده،، درتندیس یک مقام مصری دوره هخامنشی دیده می‌شود.
مهمترین گردنبند کشف شده هخامنشی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]