نکاتی پیش از خرید کوله پشتی

نکاتی پیش از خرید کوله پشتی

دوکوله که در تصویر مشاهده می‌کنید از آنجا که با SL مشخص شده برای خانمها طراحی شده و دارای گنجایش یکسان هستند اما یکی برای حمل حداکثر 27 کیلوگرم و دیگری برای حمل حداکثر بار 20 کیلوگرم طراحی شده است. این ویژگی باعث شده کوله اول سنگین‌تر با وزن دو و نیم کیلو و کوله دوم یک کیلو و هفتصد گرم باشد و همچنین کوله اول 16 دلار گرانتر از کوله دوم باشد. حداکثر وزن مشخص شده به این معنا نیست که مثلا اگر وزن بیشتری داخل کوله قرار دادیم کوله پاره شود و طاقت آنرا نداشته باشد بلکه به معنی اینست که دیگر کوهنورد آن احساس راحتی کوله پشتی را نخواهد داشت و کل سیستم کوله برای انتقال وزن به روی بدن به صورت صحیح جوابگو نخواهد بود. میبینید که این نکته میتواند در انتخاب کوله شما تاثیر گذارباشد. شما باید علاوه بر مقدار حجم وسایل ، وزن آنها را نیز محاسبه کنید یا تخمین بزنید تا کوله مناسب‌تری انتخاب کنید. در این مثال اگر حجم بار شما حداکثر از70 لیتر تجاوز نمی‌کند و وزن آن از حدود 20 کیلو فراتر نمی‌رود می‌توانید با انتخاب کوله دوم هم در پول خود صرفه جویی کنید (حدود 16 دلار) و هم به دلیل اینکه کوله سبک‌تری به برنامه میبرید (1.76 کیلو) بار کمتری در مجموع حمل کنید و بیشتر لذت ببرید. یک نکته دیگر که مشخص می‌شود اینکه اگر 2 کوله با مارکهای مختلف و وزنهای مختلف و حجم‌های یکسان دیدید ، کوله سبک‌تر دلیل بر تکنولوژی برتر کوله سبک‌تر نیست بلکه به احتمال زیاد کوله سبک‌تر برای وزن کمتری طراحی شده که باید اطلاعات کوله‌ها را دقیق‌تر مطالعه کنید.
نوع برنامه
این موضوع هم مشخصه. شرکت‌های سازنده کوله پشتی برای فعالیتهای مختلف کوله پشتی‌های مختلفی طراحی و تولید می‌کنند مثل کوهنوردی ، کوهنوردی فنی یا آلپی ، طبیعت گردی و کمپینگ ، کوله‌های یک روزه . مثلا کوله‌های طبیعت گردی دارای جیبهای مختلفی اطراف کوله هستند و در برخی مدلها یک کوله کوچک به کوله متصل شده که میشه اونرو جدا کرد و وقتی اطراف کمپ میخواید گشت و گذار کنید همراه ببرید ، کوله‌های کوهنوردی برای حمل بار در ساعتهای طولانی مناسب بوده ، ظاهری کشیده‌تر دارند و جیبهای کمتری در اطراف دارند ، کوله‌های فنی و آلپی کشید‌ترین شکل رو دارند و گاها از جیب در اطراف اونها هم خبری نیست همچنین برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی ، کرامپون ، تبرهای یخ دارای قسمتهای مختلف ویژه ای هستند. البته برخی کمپانی‌های معتبر دارای کول‌های اکسپدیشن هم هستند که مشخصات کوله‌های فنی رو دارند ، دارای وزن سبک‌تر و گنجایش بیشتر و در عین حال توان حمل وزنهای بسیار بالاتر را نیز دارند و به همین خاطر دارای قیمتهای بسیار بالایی هم هستند .
تنظیم کوله پشتی روی بدن کوهنورد
هدف از تنظیم کوله پشتی ، انتقال صحیح وزن بار کوله پشتی به بدن کوهنورد و به نحوی است که حدود 80 در صد و حتی بیشتر از وزن بار به روی پایین کمر و لگن منتقل شود و شانه‌های کوهنورد بیشتر در کنترل استقرار بار نقش داشته باشند، می‌باشد. قبل از خرید کوله پشتی باید به یک نکته دیگر هم دقت کنید ، چیزی که تا به حال من به شخصه ندیدم کسی به آن اهمیت بدهد و اتفاقا بسیار مهم نیز می‌باشد. هر کوله پشتی برای یک محدوده مشخص اندازه تنه کوهنورد مناسب می‌باشد. به شکل کاتالوگ دو کوله که در بالا آورده شده بود مجددا نگاه کنید ، برای هر دو کوله چیزی به عنوان Torso در قسمت ویژگیهای کوله (Specification) آمده است و محدوده ای را به اینچ مشخص کرده . مثلا برای کوله اول 13-20 اینچ ذکر شده یعنی بین 33 سانتیمتر تا حدود 51 سانتیمتر. این عدد اندازه ارتفاع تنه شماست به این نحو که مطابق شکل زیر از بالای باسن تا ابتدای گردن (جایی که شانه و گردن به هم میرسند) را اندازه گیری می‌کنیم. برای اطمینان بیشتر بهتر کس دیگری اینکار را برای شما بکند:
نکاتی پیش از خرید کوله پشتی
نکاتی پیش از خرید کوله پشتی
نکاتی پیش از خرید کوله پشتی
نکاتی پیش از خرید کوله پشتی
نکاتی پیش از خرید کوله پشتی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]