سه قلعه، نگین کویر

سه قلعه، نگین کویر

سه‌قلعه یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی در ایران است. این شهر در جنوب شهرستان سرایان و در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر سرایان و ۶۱ کیلومتری شهر فردوس قرار گرفته است.
شهر سه قلعه در 24 کیلومتری شهرستان سرایان و 200 کیلومتری بیرجند در استان خراسان جنوبی واقع است و به خاطر داشتن کویری بکر و زیبا و آسمانی تاریک همه ساله پذیرای کویرنوردان و منجمان زیادی از سراسر کشور است.
شهر سه‌قلعه به علت قرار گرفتن در عرض جغرافیایی پایین، ارتفاع کم از دریا، دوری از منابع آبی بزرگ دوری از توده‌های باران آور فشار زیاد جنب حاره و نزدیکی به کویر که همه این عوامل باعث بارندگی کم، گرمای زیاد تابستان، تبخیر فراوان بطور کلی بیابانی و نیمه‌بیابانی منطقه گردیده‌است. تابستان‌ها هوا گرم و سوزان و زمستان‌ها سرد و خشک است. در بیشتر سال‌ها بارندگی از ۱۰۰ میلیمتر کمتر است که پدیده خشکسالی را به همراه دارد.
سه‌قلعه در محدوده حوضه آبریز کویر نمک واقع شده‌است و دارای آب و هوای گرم و خشک با زمستان‌های سرد می‌باشد. دمای گرمترین ماه سال برابر با ۴۸/۴ درجه سانتیگراد در مرداد ماه و سردترین ماه سال در دی‌ماه برابر ۴/۱ درجه سانتیگراد می‌باشد و دمای روزانه سال بین ۱۶- درجه سانتیگراد تا ۴۴ درجه متغیر است. بارندگی در ماه شهریور صفر و در اسفند ماه با ۳۳ میلیمتر بیشترین است که متوسط بارندگی سالیانه ۱۷۳ میلیمتر را موجب می‌شود و رطوبت نسبی هوا در طول اقلیمی ۴۵/۶ درصد گزارش شده‌است. بادهای محلی به نام کوه باد از شمال سیه‌باد، روزباد و قبله‌باد (اصطلاحاً کلغور) سه‌قلعه را در طول سال تحت تاثیر قرار می‌دهند که باد غالب و تاثیرگذار سیه‌باد است که در زمستان می‌وزد. زمین‌شناسی و خاک‌شناسی سه‌قلعه: سه‌قلعه بر روی آبرفت‌های دوران چهارم کواترنری واقع شده که حاوی سه سنگ، گچ و نمک می‌باشد. دهستان سه‌قلعه در زون ایران مرکزی و یکی از فعال‌ترین مناطق زمین‌شناسی است که توسط گسل‌های سراسری و مهم نظیر گسل کویر بزرگ، گسل کلمرد و گسل هریرود از دیگر زون‌های ایران مجزا می‌گردد.
سه قلعه، نگین کویر
سه قلعه، نگین کویر
سه قلعه، نگین کویر

روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه

روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه دوشنبه 18 آبان 94 - 12:55

سلام. کویر سه قلعه از جذاب‌ترین کویر‌های ایران هست،وجود دق یا آبگیرفصلی در حاشیه این کویر، منظره ای فوق العاده زیبا رو به نمایش گذاشته است.

علیرضا سالاری

علیرضا سالاری دوشنبه 18 آبان 94 - 16:59

سپاس از اطلاعات تکمیلی شما

روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه

روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه چهارشنبه 20 آبان 94 - 13:06

خواهش می‌کنم جناب سالاری

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]