گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی
هنرگلابتون دوزی، نوعی رودوزی سنتی که با نخ «گلابتون» انجام می‌شود. جنس این نخ طبیعی و دارای روکش فلزی زرد یا سفید است. به روایت تاریخ ، 105 سال پیش از میلاد مسیح بنا به یک سنت، دولت چین برای بر سر مهر آوردن همسایه ، قطعاتی از پارچه ای زربفت و زردوزی شده را همراه با نمایندگانی به ایران فرستاد و ۷۳۳ سال بعد، یعنی در سال ۶۲۸ میلادی ، هنگامی که هراکلیوس دستگرد را تصرف و غارت کرد، گرانبهاترین غنایمی که بدست آورد زردوزیهای ایرانی بود و همین روایت تاریخی باعث شد تا این تصور دراذهان بنشیند که برای اولین بار زردوزی از چین به ایران راه یافته، حال آنکه نتیجه کاوش‌های باستانشناسی در روسیه حکایت از آن دارد که در سده‌ی 3پیش از میلاد زردوزی و تولید پارچه‌های زربفت در ایران رواج داشته و ایرانیان به وسیله‌ی نخ‌های زرین که به ظرافت تابیده شده بود تصویر برگ مو و پیچک را بر روی پارچه‌ی پشمی دوخته و در قرنهای بعد سوزن دوزی‌های بیزانس ، همسایه‌ی ایران، تقلیدی از فرآورده‌های ایران بود منتها با مرغوبیتی بیشتر و رنگها یی خیره کننده تر.
با هجوم مغولها، عناصر هنر چینی نیز به زردوزی ایران راه یافت و اگرچه هیچ اثری از زردوزیهای این دوره در دست نیست، ولی ادامه‌ی آن قطعا به قرن 15، 16و 17 م کشیده چه آنکه شاردن در سیاحت نامه‌ی خود بارها ظرافت زردوزی ها، گل دوزیهای ایرانی را که به زعم خودش برتر از گلدوزیهای اروپائیان و ترکان بوده ستوده است.
درحال حاضردراستان هرمزگان ازپارچه‌های گلابتون دوزی شده برای دوختن لباسهای محلی استفاده میشود.دروستاهای اهون،پاهتک،بلبل آباد،درجک،سردشت بشاگرد....بانوان هنرمندی هستندکه دراین هنرشهرت دارند.در هرمزگان از گلابتون دوزی غالبا روی لباس، یقه، پیراهن، آستین و لبه‌ی آستین انجام می‌شود. ولی در منطقه بشاگرد این هنر بیشتربرروی لبه شلوارهای محلی زنانه استفاده می‌شود.
ابزار کار بسیار ساده است،دایره ای الک مانند که به آن «کمان» و در زبان محلی "کَم "می گویند. پارچه را روی کم می‌کشند، دور دایره را محکم با بند یا کش می‌بندند تا مانند دف شود،نقش را روی آن می‌کشند.
حلقه چوبی بزرگ که پارچه بر روی آن کشیده و محکم بسته می‌شود، یک قلاب قلاب بافی شماره 12 یا 13 و نخ گلابتون که می‌تواند طلایی، نقره ای و یا در رنگ‌های دیگر باشد ابزارهای مورد استفاده در این هنر هستند.
گلابتون دوزی
گلابتون دوزی
گلابتون دوزی
گلابتون دوزی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]