شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

سلام
در این پست یک راهنمای کامل با تصاویر و توضیحات دقیق برای دوستان آماده شده. برای اینکه موقع خروج از مرز با خودرو شخصی وقت تلف شده نداشته باشین ، هزینه اضافی نکنین، کسی سرتون کلاه نذاره ، در سریعترین زمان ممکن از مرز رد بشین، این راهنما میتونه کمک شایانی به شما بکنه.

در این راهنما فرض بر این است که شما مطالب وبلاگ رو از اول مطالعه کردین - خروجی و عوارض شهرداری رو تو شهر خودتون پرداخت کردین ، کاپوتاژ ماشین مشکلی نداره و همچنین بیمه مسافرتی رو قبلا تهیه کردین و فتوکپی از کاپوتاژ و کارت ماشین گرفتین

اگر آماده هستین برای یک سفر مجازی به شهر زیبای وان همراه ما باشید :

برای رسیدن به مرز رازی ، اول باید خودتون رو به شهر خوی (استان آذربایجان غربی) برسونین. بسته به اینکه در کدام شهر ایران زندگی میکنید میتوانید از مسیر‌های مختلفی برای رسیدن به خوی بهره ببرید :

مسیر تبریز - صوفیان - مرند - خوی
مسیر ارومیه سلماس - خوی
مسیر تبریز - شبستر - سلماس - خوی
در خروجی شهر خوی به طرف سلماس ، جاده قطور (مرز رازی) آغاز می‌شود. اگر بدون خودرو شخصی مسافرت میکنید در ابتدای این جاده میتوانید برای رفتن به مرز ، تاکسی بگیرید .

توصیه : در شهر خوی باک ماشینتان را پر کنید . البته در اوایل جاده قطور و نیز چند کیلومتر مانده به مرز رازی پمپ بنزین هست . اما تجربه شخصی ام نشان داده است که نمی‌توان زیاد روی سوختگیری در این جایگاهها حساب کرد (بخصوص اگر صبح زود حرکت کرده باشید)

زیاد حرص بنزین نخورید . نیازی نیست در ظرف با خود بنزین ببرید . مسیر خوی تا مرز 65 کیلومتر و مرز تا وان 90 کیلومتر است. بنابر این با احتساب کمی گشت و گذار در وان و کوهستانی بودن جاده ، یک باک پر (بسته به نوع ماشینتان) ، برای رفت و برگشت کاملا کافی است. فکر بردن حتی یک لیتر بنزین اضافی (مظروف) را از مرز از سرتان بیرون کنید . همینطور فروش بنزین اضافی در ترکیه. بجای مشغول کردن ذهنتان با چنین ارقامی ، از مسافرتتان لذت ببرید .

جاده خوی تا مرز رازی ، بسیار زیباست و در طول مسیر می‌توانید از دیدن مزارع سرسبز ، کوههای سربه فلک کشیده ، رودخانه‌های پر آب و خصوصا پل زیبای قطور که در زمان خودش شاهکار معماری بوده است لذت ببرید .
میتوانید چند دقیقه ای کنار جاده توقف کنید ، عکاسی کنید ، صبحانه میل کنید و در این فرصت ، پلاکهای ترانزیت خودرو را با بست‌های پلاستیکی در محل پلاک (روی پلاک قبلی) ببندید. مدارکتان را آماده کنید و اگر خدای نکرده چیز قایم کردنی دارید جاسازی کنید !

در مرز اتومبیلهای مشکوک با سگهای مواد یاب کنترل می‌شوند که حتی با احساس وجود یک قرص کدئین در ته ساک نیز دیوانه می‌شوند . دور مواد مخدر احتمالی را در این سفر خط بکشید !
جاده فوق در بعضی قسمتها ناهمواری دارد و همچنین پیچهای بسیار تند . در ضمن با انبوهی از سرعت گیر‌های بدون هشدار در این مسیر روبرو هستید (بخصوص با نزدیک شدن به مرز) احتیاط کنید و با مامورین مرز بانی که قبل از مرز باحتمال قوی اتومبیلتان را برای بازرسی احتمالی متوقف خواهند کرد همکاری کنید.

بعد از طی مسافتی حدود 65 کیلومتر و پس از گذشتن از منطقه قطور و رازی ، به نقطه صفر مرزی خواهید رسید .
بسلامتی و دل خوش رسیدین به مرز . اما برای اینکه زیاد معطل نشین ، اول می‌پردازیم به توضیحات و نمای کلی محوطه مرز رازی :

نکته اول اینکه اگه با ماشینتون فقط تا مرز رفتید و قصد بردن ماشین رو به ترکیه ندارید از درب پارکینگ وارد بشید . قبض بگیرید و ماشینتون رو یه جایی پارک کنید . وسایل رو بردارید و در صورت امکان رو ماشین چادر بکشید چون پارکینگ رو باز هست. ولی اگر قصد دارید با ماشینتون از مرز رد بشین ، وارد پارکینگ نشید . از کنار پارکینگ مدارک رو به سربازی که اونجا هست نشون بدین و وارد راهی بشین که به خود گمرک میره نه پارکینگش.
اگر صبح زود حرکت کرده باشید و جزو اولین ماشینهایی باشید که به مرز می‌رسند ، خودرو را در زیر شیروانی سمت راست پارک کنید ، دو چاله سرویس برای بازرسی باک اضافی ماشینها هست که باید مراقب باشید در آنها نیفتید !
به قسمت "صدور برگه معافیت یا جریمه سوخت" مراجعه و کپی کارت ماشین و برگه کاپوتاژ را تحویل دهید . سندی در سه برگ بشما تحویل داده می‌شود. (اگر بار اولتان در سال جاری است یا از آخرین خروجتان سه ماه گذشته است از جریمه سوخت معاف هستید ، در غیر اینصورت مقدار جریمه محاسبه و بایستی با مراجعه به شعبه بانک ملی موجود ، جریمه را پرداخت کنید)
دو نفر باید اسناد را امضا کنند . اول رئیس گمرک که اتاقش در سالن خروجی (بغل بانک) است و دومی مامور مرزبانی که در بیرون محوط

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]