شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

«وان» شهری در شرق ترکیه، مرکز استان وان و یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است. این شهر که مردمانش به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند، از شمال و غرب به دریاچه وان، از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و ارک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده است.
شهر گربه‌ها:
عمده شهرت جهانی شهر وان به دلیل وجود گربه‌های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زرد رنگ است که به «وان کدیسی» مشهورند. گربه وان تنها گربه‌ای ا‌ست که عاشق آب تنی و آب بازی است و از این کار لذت می‌برد. علاوه براین، گرم و سرد بودن آب را با یکی از پاهایش امتحان می‌کند. برای محافظت از نسل این گربه‌های استثنایی، در دانشگاه «یوزنجی ییل» ترکیه خانه‌های مخصوص تأسیس شده است.
از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به قلعه تاریخی و دریاچه زیبای وان، کلیسای قدیمی آک دامار و آبشار مرادیه اشاره کرد. سفر به شهر وان می‌تواند یک مسافرت ایده‌آل 3 روزه باشد. برای سفر به این شهر، سه مرز زمینی شامل مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو وجود دارد، اما مرز زمینی رازی به لحاظ امنیت و مسافت کوتاه، مناسب‌تر است. نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به وان، مرز رازی در شهر تبریز است که 99 کیلومتر فاصله دارد.
مسیر دسترسی:
اتوبوس‌هایی که از تبریز به مقصد «وان» حرکت می‌کنند، معمولاً از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شوند. مرز بازرگان به علت اینکه یک مرز ترانزیتی است، در طول شبانه روز فعال است. در عین حال، قطار تبریز- وان هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت و آمد می‌کند. مسافرت با قطار علیرغم امکان استراحت در طول راه، به علت معطلی‌های زیاد در مرز و بازرسی‌های متعدد توسط گمرک ترکیه، وقت گیرتر از مسافرت جاده‌ای است، ولی در طول مسیر شما شاهد مناظر طبیعی بسیار زیبایی خواهید بود. از تبریز تا مرز سرو در ارومیه نیز 190 کیلومتر راه در پیش است.
مردم شهر وان بسیار خونگرم هستند و با گردشگران خارجی، مخصوصاً ایرانیان، خیلی زود ارتباط برقرار می‌کنند. مردم وان با مسافران ایرانی به فارسی سخن می‌گویند و بسیاری از فروشندگان، اجناس خود را علاوه بر لیر ترکیه، به ریال هم به فروش می‌رسانند. به علت رفت و آمد زیاد توریست‌ها، خرید و فروش در شهر وان، مخصوصاً در زمینه پوشاک، از رونق خاصی برخوردار است.
در وان می‌توانید با توجه به بودجه خود، انواع هتل‌ها را با قیمت‌های مناسب رزرو کنید. در مورد خورد و خوراک هم پیشنهاد می‌کنیم از غذاهای سنتی ترکیه نظیر لاه ماجون، پیده و انواع دونر کباب‌ها لذت ببرید.
سنگ نبشته خشایارشاه:
شهر کردنشین وان در 5 کیلومتری شرق دریاچه‌ای به همین نام، در آناتولی شرقی قرار دارد. ناحیه‌ای که این شهر در آن واقع شده است، دره‌ای سرسبز و حاصلخیز است که از کوهستان‌های مرتفع سیراب می‌شود. خط راه‌آهن تهران - استانبول نیز از همین دره و از شمال شهر وان عبور می‌کند و در حاشیه دریاچه به پایان می‌رسد.
کتیبه خشایارشاه، یادگار ارزشمند هخامنشی در بیرون از خاک ایران در شهر وان قرار دارد. این اثر تاریخی را می‌توانیم بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر و در نزدیکی یک قلعه قدیمی ببینیم.
دریاچه وان:
برای دیدن زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و 3 جزیره تماشایی‌اش به نام‌های آن آدیر، چارپاناق و آختامار، باید از میدان «بش یول» واقع در مرکز شهر وان، از خیابانی به نام «اسکله جاده سی» به اسکله وان ادامه مسیر دهید. این خیابان، طویل‌ترین خیابان ترکیه است. در اسکله زیبای انتهای این خیابان، می‌توان دریاچه و قلعه وان را به راحتی مشاهده کرد. قطار تهران – آنکارا در این اسکله وارد کشتی می‌شود ودر آن سوی آب، در «تات وان» از کشتی خارج می‌شود.
کلیسای آختامار:
این کلیسای تاریخی در 41 کیلومتری غرب شهر وان و در جزیره آختامار جای دارد. فاصله آختامار، بزرگ‌ترین جزیره دریاچه وان تا بندر ساحلی «گواش» 5 کیلومتر است. معمار این کلیسا، کشیش معروف و هنرمندی به نام «مانوئل» بود که در دوران پادشاهی اسپوراکان، به دستور شاه گاغیک ارمنی، آن را بین سال‌های 915 تا 921 میلادی ساخته است. نام «آختامار» از قصه‌ای ارمنی گرفته شده است؛ شاهزاده خانم تامارا، دل به عشق جوانی روستایی می‌دهد. او شمعی در جزیره روشن می‌کند تا جوان مورد علاقه‌اش هرشب بتواند شناکنان به جزیره برسد و او را بیابد. شاه وقتی از این موضوع آگاه می‌شود، دخترش را در قلعه زندانی می‌کند و شمعی روشن را در قایقی می‌گذارد و قایق را در دریاچه رها می‌کند. جوان به دنبال شمع، با آخرین نیرو شنا می‌کند تا خود را به قایق برساند، اما در میان امواج سرکش دریاچه گرفتار می‌شود و جان می‌سپارد.
در سال 1895 میلادی، 3 اثر با ارزش این کلیسا، شامل صندلی منبت کاری مخمل پوش ویژه اسقف اعظم، عصای

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

م رودکی

م رودکی چهارشنبه 15 مهر 94 - 16:40

لایک داره: این شهر که مردمانش به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]