زیرگذری که از حریم «جبلیه» می‌گذرد/ پاسخ «میراث» به نگرانی‌ها

زیرگذری که از حریم «جبلیه» می‌گذرد/ پاسخ «میراث» به نگرانی‌ها

چندی پیش معاون فنی و عمرانی شهرداری کرمان خبر از عملیات احداث زیرگذر گنبد جبلیه در راستای تسهیل در عبور و مرور خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه مذاکراتی با اداره کل میراث فرهنگی انجام گرفته و مجوز لازم اخذ شده است. این عملیات، به صورت زیرگذر شرق به غرب و برعکس و به صورت «باکسی» در چهارراه اجرا می‌شود.
همچنین علی بابایی، سرپرست شهرداری کرمان در نشست عمومی شورای شهر خبر داد که مطالعات اولیه این زیرگذر پیش از این انجام شده و با جهادنصر در خصوص اجرای پروژه توافق کرده و قرار است از طریق تهاتر با پروانه، کار را انجام بدهد.
پس از گذشت چند روز، دوستداران میراث فرهنگی و برخی از اهالی شهر کرمان به خبرنگار مهر اعلام کردند که دستگاه‌های حفاری در نزدیکی این گنبد وجود دارد و نگران لرزش ناشی از حفاری روی این بنای تاریخی هستند.
به همین منظور خبرنگار مهر پیگیر این مسئله از معاون میراث فرهنگی استان کرمان شد. محسن موحدی پاسخ داد: هنوز مجوزهای ما نهایی نشده است. پیش طرح این زیر گذر را به ما داده اند که آن را با ضوابط حریم بنای تاریخی تطبیق دادیم. قرار شد این طرح کامل شود و پس از آن مجوز نهایی را بدهیم. در این محدوده تقاطعی هست که این تقاطع نمی‌تواند چیزی را در سطح زمین اجرا کند. این تقاطع حدود ۵۰۰ متر با گنبد جبلیه فاصله دارد و خارج از محدوده عرصه بناست. اما چون در حریم مجموعه ساخته می‌شود اجازه ساخت رو گذر را نداشتند. اگر طرح نهایی را به ما بدهند و اگر مورد تایید قرار بگیرد، ساخت زیر گذر مشکلی را برای استحکام بنای گنبد جبلیه ایجاد نمی‌کند.
مجتبی شفیعی مدیر واحد حفظ و احیای بناهای تاریخی کرمان نیز گفت: نحوه اجرای این زیرگذر به نحوی است که مشکلی را برای بنا ایجاد نمی‌کند. حدود ۷۰ درصد قطعات زیر گذر پیش ساخته است و نصب آنها مشکلی ندارد. از سوی دیگر از آنجا که خاک این محوطه سست است، از ماشین آلات سبک برای حفاری استفاده می‌شود. همچنین از آنجا که عمق زیر گذر زیاد نیست، طبیعتا زمین در عمق کمتری حفر می‌شود.
وی افزود: بنابراین در اثر این اقدام لرزشی در با رخ نمی‌دهد با این حال ما شرایطی را برای اجرای این طرح اعلام کردیم که در صورت رعایت آن مجوزهای لازم را به آنها می‌دهیم مانند اجرای حفاری با ماشین الات سبک، عدم لرزش در بنا و اینکه فعالیت مسئولان اجرای طرح زیر گذر در منظر بنا تاثیری نگذارد.
زیرگذری که از حریم «جبلیه» می‌گذرد/ پاسخ «میراث» به نگرانی‌ها
زیرگذری که از حریم «جبلیه» می‌گذرد/ پاسخ «میراث» به نگرانی‌ها

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]