باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟

باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟

کافیست یک بلیط به مقصد اهر بگیرید تا بتوانید باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران را از نزدیک ببینید. قلعه بابک که در پنجاه کیلومتری شمال شهرستان اهر قرار گرفته است و یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های تاریخ ایران به شمار می‌رود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،قلعه بابک که به نام‌های دژ بابک، بذ جمهور و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم دین بود که در هنگام قیام بر علیه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده است.
قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در 4 کیلومتری شهرستان زیبا و توریستی کلیبر واقع است. دژ بابک بر فراز قله‌ی کوهستانی، با ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا بنا شده است. اطراف دژ بابک را دره‌های ژرفی با گودی ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر فرا گرفته و تنها از یک سو راهی باریک و سخت برای دسترسی به این دژ وجود دارد.

برای رسیدن به دروازه قلعه بابک و ورود به بنای مستحکم دژ باید از معبری عبور کرد که به صورت دالانی است و از سنگ‌های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور 1 تا 2 نفر را دارد. فاصله این معبر تا باروی قلعه در حدود 200 متر است و مقابل آن قرار دارد. از همین نقطه است که صعوبت راه و ابهت خاص این قلعه رفیع و موقعیت خیره کننده آن بیننده را به اعجاب وا می‌دارد. امتداد بصری معبر در نهایت به دروازه قلعه ختم می‌شود و دقیقا در راستای آن قرار دارد که باعث می‌شود ورود هر تازه وارد و سپاهی و غیره از طریق دو برج دیده بانی در دو سمت دروازه ورودی قابل رویت باشد.

بنای دژ بابک که دو طبقه و سه طبقه است، پس از ورودی قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که اطراف آن را هفت اطاق فرا گرفته است، اطاق هایی که به تالار مرکزی راه دارند.

در قسمت شرقی دژ بابک تاسیسات دیگری مرکب از اطاق‌ها و آب انبارها ساخته شده است؛ سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره ای استوار شده اند. محوطه داخلی آنها نیز به وسیله نوعی ساروج غیر قابل نفوذ گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام محاصره‌ها از آب آنها استفاده می‌شده است. در سمت شمال غربی دژ بابک پلکان هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران شده و قسمت هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه صعود به بخش‌های مرتفع‌تر بناست.

از آثار معماری و روش چفت و بست سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها، از نوعی گچ و خاک، می‌توان به یقین اظهار داشت که ساختمان قلعه بابک در روزگار اشکانیان و یا شاید ساسانیان ساخته شده است.

در مورد اشیا و ابزاری که از قلعه بابک به دست آمده باید گفت که نخستین اشیا بدست آمده سفالینه‌های منقوش و لعاب خورده بود که یک دوره استقرار تا اوایل قرن هفتم هجری را نمایش می‌داد. همچنین تعدادی سکه‌های مسی کشف شدند که برخی از آنها به علت ساییدگی و زنگ خوردگی فراوان غیر قابل خواندن است و در بین این سکه‌ها برخی مربوط به اتابکان آذربایجان و هزارسیبان (قرون ششم و هفتم هجری) هستند.

بدین ترتیب می‌توان گفت قلعه بابک از دوران قدیم محکم و استوار بر بلندپایه‌ترین قله‌های آذربایجان خودنمایی می‌کرده و هنوز به عنوان جایگاه بابک خرم دین و یکی از نمونه‌های استقامت و پایداری آذربایجانیان و ایرانیان برابر عرب‌ها و جزو بزرگ‌ترین نمونه‌های معماری ایران محسوب می‌شود.

موقعیت مستحکم قلعه بابک، آن چنان اعجاب انگیز است که از نبوغ نظامی و آگاهی کامل بنیان گذار آن حکایت می‌نماید.

قلعه بابک یادآور رشادت‌های سردار معروف ایرانی بابک خرمدین رهبر گروه سرخ جامگان، توسط جنگل ارسباران احاطه شده است و به علت وجود زیبایی‌های طبیعی و ویژگی‌های تاریخی قلعه بابک از مکانهای دیدنی استان آذربایجان شرقی می‌باشد که سالیانه علاقه مندان بسیاری را راهی این منطقه می‌کند.

منبع : http://www.yjc.ir/
باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟
باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟
باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟
باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟
باشکوه‌ترین قلعه سنگی ایران کجاست ؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]