شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

زندگی
حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد...!
برنامه: منطقه کوهرنگ و آبشار شیخ علی خان و غار یخی
سرپرست: سرکارخانم ازلی درگروه باران
-استان چهارمحال و بختیاری که در بخش مرکزی کوه‌های زاگرس واقع است ازشمال و شرق به استان اصفهان و از غرب به استان خوزستان و از جنوب به کهکیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است و به علت ماهیت کوهستانی مرتفع وقرار داشتن درمسیر بادهای مدیترانه ای، دارای بارش‌های نسبتأزیادی می‌باشد که ریزش‌های جوی وبرف و باران منشأ سرشاخه‌های رودخانه‌های کارون وزاینده رود هستند.
-منطقه چهارمحال بختیاری با اقلیم متنوع دارای جاذبه‌های گردشگری است که درفصل زمستان بارش برف در ارتفاعات به بیش از15متر می‌رسد که باعث به وجود آمدن یخچال‌های دائمی می‌شود وهمچنین وجود این مقداربرف باعث می‌شود درفصل زمستان اشخاص زیادی برای اسکی کردن به کوهرنگ سفر و در تآبستان ازچشمه‌ها وغاریخی این منطقه دیدن کنند.
-صبح روز جمعه اعضای شرکت کننده که 18 نفر بودیم در ایستگاه دروازه شیراز هم وعده شدیم. درساعت 5:15 به مقصد استان چهار محال بختیاری با مینی بوس، اصفهان را ترک کردیم و به سمت زرین شهر از جاده چرمهین عبور کرده و در ساعت 6:44 صبح وارد شهرستان شهرکرد شدیم. برای صرف صبحانه در منطقه ای حد فاصل سورشجان و فارسان، منطقه ای خوش آب و هوا که دارای درختان تنومند و زیبا به همراه رودی بود و متأسفانه به دست انسان کثیف و زشت شده بود نیم ساعت توقف کرده و پس ازصرف یک صبحانه مفصل و گروهی عازم شهرستان فارسان شدیم.
پس ازعبور از فارسان، کوه سالدرا،, روستای ده چشمه و روستای بابا حیدر 9:20 وارد منطقه کوهرنگ و شهرستان چلگرد شدیم، شهرستان کوهرنگ ازجمله شهرستانهای چهارمحال بختیاری است که به دلیل چشمه سارهای متعدد چون چشمه دیمه، چشمه پرک، چشمه سرداب، چشمه مروارید، چشمه آب معدنی کوهرنگ و دیدنیهای طبیعی همچون تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علی خان، و دشت لاله واژگون شهرت بسیار دارد.
پس از رسیدن به 2 راهی که مسیر چپ به طرف قله‌های دو زرده یا کلونچی، شاه شهیدان می‌رود و مسیر راست به سمت آبشار شیخ علی خان می‌رود با انتخاب مسیر سمت راست وارد روستای شیخ علی خان می‌شویم و برای دیدن آبشار شیخ علی خان 20 دقیقه توقف می‌کنیم. آبشار شیخ علی خان، آبشاری زیبا که درمقآبل رشته کوه زردکوه، قله سیردون که در 92 کیلومتری شهرکرد قرار دارد. درنزدیکی این آبشار در فصل بهار چشمه‌ها و آب‌های جاری را به همراه اتراق عشایر خواهیم دید که منظر بکر اینجا را بسیار دیدنی ترکرده است.
یک کیلومتر جلوتر وارد جاده خاکی شدیم که به سمت چشمه‌های کوهرنگ و غار یخی می‌رود و در ساعت 10:45 در منطقه عشایر نشین توقف کردیم. بعد از جلسه معارفه توصیه‌های سرپرست با وسایل فنی و انفرادی و با جلوداری آقای امیری و عقب داری آقای سنماریان وارد آب شدیم. آبی سرد و با فشار و با کوه‌های زیبا دراطراف وچشمه‌های زیبا که چشم هر بیننده را به خود جذب می‌کند.
پس از عبور از تنگه آب به وسیله طناب و وسایل مجهز به غار یخی بسیار زیبایی می‌رسیم. در 15 کیلومتری چلگرد مرکزکوهرنگ که می‌گذریم در مقابل دشت تنگه ای واقع شده که به برف انباری بزرگ و یک غار یخی جذاب و دیدنی تبدیل شده.درفصل زمستان برف به ارتفاع بیش از 50 متر در این تنگه می‌رسد.علاوه بر خلق جلوه زیبایی از خلقت، پل یخی زیبایی برای آمد و شد عشایر نیز ایجاد می‌کند. و در گرمای تابستان آب شدن برف ها، باعث فرسایش قسمت‌های زیرین برف‌ها شده وبه تدریج تشکیل غاریخی داده. غاری یخی که برف آن سال‌های سال مهربانانه درآغوش یک تنگه با چشم انداززیبا جا خوش کرده.
پس از عبور از زیر غار یخی، در بین رودخانه و رو به روی چشمه ای زیبا فضایی خشک دلتا مانند قرار داشت که برای صرف ناهار توقف کردیم و بعد از صرف ناهار با اعلام سرپرست ساعت 15:30 بعد از ظهراز همان مسیر آب و تنگه بازگشتیم. اما این بار از روی غار یخی عبور کردیم و با نشاط همگی از روی یخ سر خوردیم. پس از برگزاری نظرخواهی در دشت و کنار چادرهای عشایر عازم شهر اصفهان شدیم و ساعت 21:15 شب با خاطره ای خوش و یک تجربه قشنگ دیگر به دروازه شیراز اصفهان رسیدیم!
"سنگهای موجود بر سر راه خویش را تبدیل به جایی برای گام نهادن کنید"