مهم‌‌ترین محوطه باستانی شمال غرب ایران

مهم‌‌ترین محوطه باستانی شمال غرب ایران

دژ زیویه از بزرگ‌ترین و مهم‌‌ترین محوطه‌های باستانی در شمال غرب ایران است. این محوطه در ۵۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان سقز و در شمال روستایی موسوم به همین نام قرار دارد.
موقعیت خاص طبیعی تپه زیویه در چشم‌انداز اطراف علت اصلی و اساسی برای بنای چنین دژی را مسجل و مستدل می‌نماید. به عبارت دیگر، وضعیت تپه نسبت به ارتفاعات مجاور از نظر استراتژیکی دارای اهمیت خاصی است. قسمت شمالی تپه دارای شیب نسبتاً تند و قسمت جنوبی آن نیز در اغلب بخش‌ها صخره‌ای و به‌صورت دیواره‌ای پرشیب است که دسترسی به تپه را از این جهات مشکل یا غیرممکن می‌سازد. تنها در جبهه‌های غربی و شرقی تپه است که از رهگذر شیبی ملایم دستیابی به قله تپه میسر است. در دامنه جنوبی و در زیر صخره‌ها به ارتفاع ۵۰ متری از زمین‌های اطراف غار نسبتاً بزرگی قرار دارد که شاید در گذشته سازندگان و معماران دژ توانسته باشند از درون تأسیسات دژ راهی به آن پیدا کنند.
اعتبار و شهرت جهانی زیویه به سال ۱۳۲۵ خورشیدی بر می‌گردد که بر اثر عوامل جوی و ریزش برف و باران قسمتی از رأس تپه تخریب گردید و آثار و اشیای مدفون در آن به‌صورت اتفاقی کشف شد، آثار کم‌نظیر و نادری که بعدها زینت‌بخش ده‌ها موزه و کلکسیون داخلی و خارجی شد، «به قول دیاکونوف، شرق شناس مشهور روسی، آثار به‌دست‌آمده از زیویه بیشتر ساخته دست صنعت‌گران محلی و مردم آن ناحیه از کردستان است و منشاء اغلب مصنوعات هنری دفینه سقز، همان ناحیه سقز است و اشیاء مزبور آثار هنری ساکنان اصلی جبال زاگرس و به‌خصوص سرزمین ماننا می‌باشند».
مهم‌‌ترین محوطه باستانی شمال غرب ایران
مهم‌‌ترین محوطه باستانی شمال غرب ایران
مهم‌‌ترین محوطه باستانی شمال غرب ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]