مراسم بادبان کشی لافت

مراسم بادبان کشی لافت

این مراسم با قدمتی بیش از ۵۰۰سال همراه با مدح و ستایش پیامبر و ائمه وبا برافراشته شدن بادبان‌ها سفر دریانورردان آغار میشه
برافراشتن بادبان‌ها در لافت نمادی از دریانوردان و مردمان این جزیره است که با کشتی‌ها به سرزمین‌های دیگرسفر‌های طولانی می‌کردند.
طی چند صد سال گذشته مردم و تجار این منطقه که از طریق کشتی‌های بادبانی به کشورهای آفریقایی، هند و سایر کشورهای منطقه سفر می‌کردند و به تجارت کالا می‌پرداختند قبل از سفر این مراسم سنتی را اجرا می‌کردند.
مراسم سنتی بادبان کشوری در اعیاد سعید فطر، قربان و نوروز در بندر تاریخی لافت برگزار میشه.
مراسم بادبان کشی با رزیف خوانی همراه است رزیف خوانی یا موسیقی دریا شرح اتفاقات سفر دریایی برای ملوان‌ها است که از زمان کشیدن لنگر و بادبان آغاز میشه و تا بازگشت به مبدأ ادامه داره.
و جالبه بدونید از زمانی که دریانوردی ایجاد شد، این نوع موسیقی هم رواج یافت. به عبارت دیگر قدمت این موسیقی به قدمت خلیج‌فارس باز می‌گرده. از حدود هزار سال پیش که ساکنان بندر کنگ و بندر مروارید(بندر لنگه فعلی یا گوگانا) و خود جزیره هرمز، جریره قشم از طریق دریا تجارت پارچه و ادویه می‌کردند، این موسیقی کاربرد داشته. اسناد نشان می‌دهد که مارکوپولو نیز برای تجارت به جزیره هرمز آمده بود.
پس از برگزاری مراسم رزیف طی آیینی سنتی و همراه با موسیقی سنتی، باد بان کشتی‌ها برافراشته میشه، این مراسم نمادی از تجارت دریایی و رونق کشتیرانی در این منطقه محسوب میشه.
مراسم بادبان کشی لافت
مراسم بادبان کشی لافت
مراسم بادبان کشی لافت
مراسم بادبان کشی لافت
مراسم بادبان کشی لافت

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]