«غار کرکس» به‌عنوان طولانی‌ترین غار شرق کشور معرفی شد.

«غار کرکس» به‌عنوان طولانی‌ترین غار شرق کشور معرفی شد.

غار" کرکس" به عنوان به طول 750 متر واقع در روستای بزنگان به عنوان طولانی‌ترین غار در شرق کشور معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حمید صالحی در نشستی خبری در رابطه با بررسی دستاوردهای هیئت غارنوردی متشکل از کشورهای لهستان، رومانی، بلغارستان که اقدام به اکتشافات و نقشه برداری "غار کرکس" در منطقه بزنگان داشته‌اند، اظهار داشت: اکسپدیشن بین المللی جستجو دارای ابعاد مختلف و ناشناخته‌ای است که یکی از مزایای اکسپدیشن بین المللی و غارنوردی درحوزه مدیریت بحران است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: غارنوردان و غار شناسان تنها افرادی هستند که می‌توانند در مواقع بروز خطر عملیات امداد و نجات انجام دهند.

صالحی تصریح کرد: خوشبختانه در خراسان رضوی جلسات کاربردی و عملیاتی در رابطه با ورزش غارنوردی از سوی اداره کل محیط زیست خراسلان رضوی برگزار می‌شود و در این راستا این استان پیشگام است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور محیط زیست را از جمله مقوله‌هایی می‌دانند که می‌تواند سبب خروج انزوای سیاسی شود،گفت: ورود افراد متخصص در رشته‌های مختلف زیستی از کشورهای اروپایی به کشور نشان دهنده‌گشوده شدن درهای کشور به روی دنیا است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که هیئت غارنوردی متشکل از 7 نفر از کشورهای لهستان، رومانی، بلغارستان هستند که این افراد به منظور بررسی و اکتشاف و نقشه برداری از غارهای شرق کشور 31 شهریور وارد مشهد مقدس شدند که در قالب این اکتشاف از غار"کرکس" واقع در روستای بزنگان به طول 750 متر به عنوان طولانی‌ترین غار معرفی شد.

صالحی عنوان‌کرد: در این تیم 5نفر از کشور بلغارستان، یک نفر از کشور لهستان و یک نفر از کشور رومانی به مدت هشت روز اقدام به بازدید، نقشه‌برداری از غار کرکس را انجام داغده‌اند که نتایج حاصل از این بررسی در ابعاد مختلف متعاقبا از سوی این تیم به کشور اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه این تیم غارنورد علاوه بر بررسی غار کرکس از غار نمکی اسلام قلعه در 60کیلومتری جنوب مشهد و غار بتون واقع در شهرستان سرایان در خراسان جنوبی که به عنوان عمیق‌ترین غار شرق کشور است نیز بازدید و به بررسی اقلیم و نقشه برداری از غار بتون سرایان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه غارهای دارای اهمیت بسیار زیادی است چرا که سرچشمه 30 درصد آبهای شیرین از غارها است،گفت: در کشور باید به غارها توجه شود چرا که کشور با بحران کم آبی رو به رو است.

عضو انجمن غار و غارشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان بزرگ در رابطه با غارنوردی دارای سابقه طولانی است، خاطرنشان‌کرد: نخستین کار مدون در حوزه غار نوردی در سال 1311 توسط مرحوم خورشیدی در غار مغان مشهد مقدس انجام شد.
«غار کرکس» به‌عنوان طولانی‌ترین غار شرق کشور معرفی شد.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]