قوتوی پرخاصیت کرمان

قوتوی پرخاصیت کرمان

یکی از سوغاتی‌های کرمان که کام همگان را شیرین می‌کند قاووت است که در لهجه کرمانی به آن قوتو می‌گویند و قدمتی طولانی دارد، این پودر خوراکی که در واقع آن را نوعی شیرینی به حساب می‌آورند در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی نیز دارد.
گیاهان دارویی متعددی در تهیه و تولید قوتو بکار می‌روند که می‌توان به تخم گشنیز، کنجد، خشخاش، بذر کتان، سیاه دانه، آفتابگردان، شاهدانه، هل باد، فلفل سیاه، دارچین، روناس، تخم کاهو، جو، رازیانه، موردانه، قهوه تاج، زیره سیاه کوه، بادیان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره کرد.
برخی از این مواد را بایستی ابتدا بو داده و سپس با یکدیگر مخلوط و آسیاب کرد، همچنین یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است و نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می‌شود اما معروفترین و کاملترین نوع قوتوی کرمان قهوه‌ای رنگ و اغلب شامل قهوه، شکر، تخم خرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه دانه، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد و تخم کاهو است.
قوتو معمولا طبع گرمی دارد و از جمله خواص درمانی آن می‌توان به مواردی از جمله درمان پادرد، کمر درد، سر درد، از بین بردن نفخ معده، رفع خستگی برای کسانی که فعالیت جسمی و ذهنی زیاد دارند، افزایش مقاومت زنان در زمان بارداری و مؤثر در رشد جنین و کاهش ضعف و ناتوانی در افراد کهنسال، اشاره کرد.
این پودر خوراکی همچنین برای در رشد ذهنی و جسمی کودکان، افزایش توان جسمی ورزشکاران، افزایش شیر در زنان شیرده، تقویت نیروی جسمانی و درمان بی خوابی و کم خوابی و تقویت حافظه تاثیر بسیاری زیادی دارد.
قاووت کرمان به عنوان یک معجون اسرارآمیز و خوشمزه به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود و بیشتر آن را به عنوان یک تقویت کننده و داروی گیاهی استفاده می‌کنند چراکه سرشار از انواع مختلف ویتامین‌ها، اسیدهای چرب ضروری و امگا سه بوده و همچنین کاهش دهنده فشار و کلسترول خون، آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب، ضد افسردگی، تقویت کننده معده و روده و دفع کننده سنگ کلیه و مثانه است.
قوتوی پرخاصیت کرمان
قوتوی پرخاصیت کرمان
قوتوی پرخاصیت کرمان
قوتوی پرخاصیت کرمان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]