میوه‌ها در افسانه‌ها و اساطیر ملل

میوه‌ها در افسانه‌ها و اساطیر ملل

گیلاس
در یکی از افسانه‌های چین باستان آمده است که سی وانگ مو، یک درخت گیلاس در باغ خود نگهداری می‌کرد که هر هزار سال یک بار میوه می‌داد. هر کسی از میوه‌های این درخت تناول می‌کرد به عمر جاودانه دست می‌یافت. بنا بر این افسانه چوب‌های درخت گیلاس ارواح شریره و خبیث را دور می‌کنند.
امروزه نیز چینیان شاخه‌های درخت گیلاس را بر سردر خانه هایشان می‌آویزند و از چوب درخت گیلاس مجسمه هایی می‌سازند و در مقابل خانه خود قرار می‌دهند تا از ورود شیاطین و ارواح شرور به خانه‌های خود جلوگیری کنند.
نارگیل
مردم کشورهای استوایی از شیرنارگیل، گوشت و روغن آن و حتی از غشای چوبی اطراف آن برای مصارف مختلف استفاده می‌کنند. بر اساس افسانه‌های قدیمی تایلند اولین نارگیل از سر یک مار ماهی به نام تونا به وجود آمد.
بر اساس این افسانه، الهه‌ی ماه به نام هینا عاشق مارماهی می‌شود. مااویی برادر هینا به این راز پی می‌برد و مارماهی را می‌کشد و به هینا دستور می‌دهد تا سر مارماهی را در زمین دفن کند؛ اما هینا فراموش می‌کند و سر ماهی را کنار رود جا می‌گذارد و چند روز بعد او بازمی گردد تا دستور برادرش را اجرا کند؛ اما به جای سر مارماهی یک درخت نارگیل را می‌بیند که در آن جا روییده است.
آلو
در کشورهای شرق آسیا آلو چیزی فراتر از یک میوه است. آلو و شکوفه‌های زودرس آن در فصل بهار نماد زیبایی و جوانی هستند.
توت فرنگی
توت فرنگی در میان بومیان سرخپوست آمریکای شمالی طرفدارن زیادی داشته است. برخی از سرخپوستان کالیفرنیا مثل قبیله‌ی پومو جشن مخصوص توت فرنگی یا رقص‌های محلی موسوم به توت فرنگی داشته اند که در فصل بهار و همراه با رویش دوباره‌ی طبیعت انجام شده است،با این وجود هنوز هم جشن توت فرنگی توسط قبیله‌ی کاشایا برگزار می‌شود. توت فرنگی برای آنان نماد عشق و شادی است و برخی از مردم در این مناطق بر این باورند که کاشتن توت فرنگی در حیاط خانه‌های خود برکت و شگون به همرا ه دارد.
برگ‌ها و ریشه‌های توت فرنگی در سنن بومیان سرخپوست آمریکایی نقش بارزی ایفا می‌کند، آن‌ها از توت فرنگی به عنوان داروی گیاهی مقدس یاد می‌کنند.
انار
برای رومیان انار نماد پیمان مقدس ازدواج است و دختران در شب عروسی با شاخه‌های نازک درخت انار خود را می‌آراسته اند.
هندوانه
این میوه در کشور ویتنام نماد خوش شانسی و بخت و اقبال است. در این کشور مردم در آغاز سال نو به یکدیگر هندوانه هدیه می‌دهند.
میوه‌ها در افسانه‌ها و اساطیر ملل
میوه‌ها در افسانه‌ها و اساطیر ملل
میوه‌ها در افسانه‌ها و اساطیر ملل

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]