محوطه باستان شناسی چلو

محوطه باستان شناسی چلو

محوطه‌ی باستانی چلو یا همان شهر سوخته با قدمتی حدود 6000 سال در چند کیلومتری سنخواست قرار دارد. گفته شده کشاورزان سنخواست حین کار بر روی زمین‌های خود این منطقه را برای اولین بار کشف کرده اند که بلافاصله مورد توجه مسئولین قرار گرفته و عملیات جستجو در این منطقه آغاز شده و تا کنون بقایای اسکلت انسان، تکه‌های کوزه و سفال و بقایای ظروف شکسته سفالی در اینجا کشف شده است. تحقیقات در این منطقه در فرصت‌های آتی همچنان ادامه خواهد داشت.
این محوطه یک استقرارگاه باستانی وسیع در حوالی شهر سنخواست است که نشانه‌های استقرار از دوره مس و سنگ تا دوره آهن (هزاره چهارم تا اول پیش از میلاد) در آن برجای مانده است.این محوطه با گستره حدود 60 هکتار در زمره بزرگ‌ترین استقرارگاههای پیش از تاریخ شمال شرق کشور است که ایجاد شش کارگاه کاوش و 28 گمانه تعیین حریم در بخش‌های محوطه نتایج ارزشمندی را به بار آورد.
کاوش در محوطه چلو در دو بخش استقراری و گورستان انجام شد که چشم‌انداز جدیدی از باستان‌شناسی پیش از تاریخ حوزه رود ‘کالشور’ و منطقه شمال شرق کشور را ترسیم کرد.
در منطقه گورستان، با وجود فعالیت‌های کشاورزی در دهه‌های قبل و تخریب تعدادی از گورها، بر اساس اطلاعات حاصل از کاوش در شش گور می‌توان بخشی از آداب تدفین را بازسازی کرد. در گورستان محوطه چلو، مرده‌ها به پهلوی راست و به حالت خمیده (چمباتمه زده) دفن شده‌اند و هدایای تدفینی اغلب در بالای سر و کنار پاهای آنها چیده شده و در تمام گورهای کاوش شده یک ظرف ‘آشپرخانه‌ای’ وجود دارد که در آن بقایای مواد غذایی به چشم می‌خورد. محوطه باستانی چلو در مسیر یک شاهراه باستانی قرار گرفته که در قرون اولیه اسلام نیشابور و گرگان را به هم مرتبط می‌کرده و شاید بتوان گفت این راه از دوره پیش از تاریخ شکل گرفته است.
کاوشگران ایتالیایی و فرانسوی چهار سال پیش با مطالعه بر روی تپه تاریخی چلو سنخواست، دیرینگی آنرا بیش از پنج هزار سال تخمین زده بودند.
محوطه باستان شناسی چلو
محوطه باستان شناسی چلو
محوطه باستان شناسی چلو
محوطه باستان شناسی چلو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]