آشنایی با شهر بلداجی معروف‌ترین تولید کننده گز

آشنایی با شهر بلداجی معروف‌ترین تولید کننده گز

شهر بُلْداجی یکی از شهرهای شهرستان بروجن، استان چهارمحال و بختیاری است. بُلداجی با جمعیت ۱۱۷۲۸ نفر در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان) قرار گرفته‌است که از شرق به روستای آقبلاغ و از غرب به امامزاده حمزه بن علی و از شمال و جنوب به رشته کوههای این منطقه محدود می‌گردد.
شهر بلداجی به عنوان یکی ازمعروف‌ترین تولید کننده گان گز در استان چهار محال وبختیاری ودر ایران مطرح است از دیگر تولیدات این شهر می‌توان به گز و پولکی و نبات سوهان. باسلوق. پشمک. نقل را نام برد. از جاهای دیدنی این شهر امامزاده حمزه علی علیه السلام (از نوادگان امام سجادعلیه السلام) و تالاب چغاخور می‌باشد. حمام صفوی که مربوط به دوران صفوی می‌باشد و مسجدابوذر غفاری و مسجدامام خمینی که مربوط به دوره صفوی می‌باشد. قبرستان ارامنه در جنوب شهر بلداجی مربوط به ۳۰۰ سال پیش می‌باشد.
مردم بلداجی به زبان ترکی و فارسی و لری تکلم می‌کنند، ترکان بلداجی اصالتاً از بازماندگان طایفه بولوردی صفی‌خان قشقایی هستند که در دهه‌های گذشته ازصفی‌آباد به بختیاری کوچ نموده‌اند فامیل‌های رفیعی و صفیان و مردانی و رحمانی از ترکان قشقایی و فامیل‌های طهماسبی، حاتمی و نادری از ایل بختیاری هستند. در نزدیکی این شهر شهرکی نیز به نام شهرک گلخانه‌ای بلداجی بنیاد شده.
آشنایی با شهر بلداجی معروف‌ترین تولید کننده گز
آشنایی با شهر بلداجی معروف‌ترین تولید کننده گز

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]