محله حمامهای قدیمی

محله حمامهای قدیمی

این محله که بین مردم شهر معروف به محله حمامها (Sulphur Baths) می‌باشد در کرانه راست رودخانه کورا واقع شده و جزو قدیمیترین و تاریخی‌ترین مناطق تفلیس به شمار میاید. علت ساخت حمامها در این منطقه بر می‌گردد به وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی که در این منطقه به وفور یافت می‌شده اشت . بر اساس افسانه‌ها پادشاه کارتل (نام قدیمی پادشاهی گرجستان) یعنی واختانگ گرگاسالی (به معنی گرگ سر) در قرن 5 میلادی و بواسطه کشف این چشمه‌های معدنی در زمان شکار علاقمند شد شهر جدیدی در اینجا بنا نهد که بواسطه گرم بودن آب چشمه‌ها بر این شهر نام تبیلیسی به معنای جای گرم نهاده شد.
جهانگردان ، مورخان و جغرافیدانان معروفی در آثار به جامانده از خود در مورد وجود این چشمه‌ها سخن رانده اند . از جمله در قرن دهم جغرافیدان عرب به نام " ابن هیکل " و در قرن هیجدهم جهانگرد معروف ونیزی " مارکوپولو " ، بازرگان روسی " واسیل گاگارا " و همچنین " واخوشتی باگراتیونی " به این چشمه‌ها اشاره کرده اند. حمامهای بجا مانده در محله مذکور بر اساس معماری ایرانی بین قرون 17 و 18 میلادی ساخته شده اند و همگی در مکان فوق الذکر و در مسیر باغ بوتانیک واقع گردیده اند .
از این حمامها در قدیم نه تنها به منظور درمان بلکه برای تفرج و برگزاری جشنها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و حتی مادر شوهرها تازه عروسها را از نظر زیبایی در این مکان مورد ارزیابی قرار می‌داده اند.
محله حمامهای قدیمی
محله حمامهای قدیمی
محله حمامهای قدیمی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]