خسروشهر

خسروشهر

خُسروشاه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش خسروشاه شهرستان تبریز واقع شده و مرکز این بخش است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۱۲٬۷۹۴ نفر بوده که نوزدهمین شهر استان محسوب می‌شود.[۱] آرامگاه شیخ سالار، آرامگاه قطب راوندی، مسجد جامع خسروشاه،یازله مچید(مسجد لیلی آباد) ) قیز قلعه‌سی و سالارباغی، از جملهٔ آثار تاریخی خسروشاه به‌شمار می‌رود. باغات اطراف شهر و تفرجگاه شیخ سالار و پارک جنگلی خسروشاه بخصوص در ایام تعطیل پذیرای مسافران و میهمانان می‌باشد.
ام تاریخی و کهن این شهر «خسروشاه» بوده که قدمتی چندین هزار ساله دارد و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران میباشد و اثار باستانی ارزشمندی همچچون قوش‌های تاریخی و کوزه‌های قدیمی که هم اکنون در موزه نگهداری می‌شوند پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به «خسروشهر» تغییرنام داد. نام این شهر در سال ۱۳۹۰ خورشیدی برای حفظ هویت تاریخی و مذهبی و فرهنگی آن به نام پیشین وکهن آن تغییر داده شد و هیئت وزیران نیز در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱ نام خسروشاه را رسماً تصویب کرد .
خسروشاه در منتهی‌الیه ارتفاعات رشته‌کوه سهند واقع شده و ۱٬۳۵۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر در فاصلهٔ بین کوه‌های سهند و دشت تبریز قرار گرفته و قسمتی از آن در داخل دره محصور شده‌است و یکی از سر شاخه‌های اصلی آجی چای از این شهر عبور می‌کند.آب و هوای این شهر سر سبز معتدل میباشد ودر اکثر تعطیلات پذیرای خیل عظیم مسافران می‌باشد.
به‌علت موقعیت مناسب ارتباطی و ترانزیتی خسروشاه، اکثر امکانات موردنیاز مرکز استان نظیر خط‌لولهٔ انتقال آب آشامیدنی تبریز،خط‌لولهٔ انتقال نفت،خط آهن سریع‌السیر، شبکهٔ گازرسانی تبریز، خط‌آهن تبریز-تهران و محور تبریز-کردستان و آزادراه تبریز-آذرشهر از محدودهٔ این شهر و مناطق تابعهٔ آن می‌گذرد .
از مشاهیر این شهر می‌توان به سید ابوالحسن خسروشاهی،حاج حسن اسدنژاد خسروشاهی، سید علی خسروشاهی، سید احمد خسروشاهی، سید هادی خسروشاهی، سید ابوالفضل خسروشاهی، میرباقر مرتضوی خسروشاهی، میرزا محمد شیخ‌الشریعه، محمد گازر خسروشاهی (باباگازر)، طفاجار، شرف‌الدین، یعقوب رومی، مولانا عبدالعلیم، جلال‌الدین اخی شمس‌المحققین، جمال‌الدین احمد، امیراسماعیل شنب‌غازانی، عفیف‌الدین محمد قصاری، عمادالدین وحید، شیخ سلار دیلمی، قطب راوندی، مظفر بن وارانی، امیر مضیر بن عجیل و حبیب قرار خسروشاهی، علی اصغر نوروززاده خسروشاهی و حامد حامدی خسروشاهی ( از فعالان فرهنگ و رسانه) اشاره کرد.

سپهر رسایی

سپهر رسایی ﺳﻪشنبه 27 بهمن 94 - 09:51

کاش عکس هاش رو هم میزاشتید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]