آفریقای ایران

آفریقای ایران

خوارتوران، به «آفریقای ایران» معروف است. منطقه حفاظت شده ای که شاید بهشت گردشگرانی باشد که دستی هم در شناسایی گونه‌های جانوری و حیات وحش دارند. این منطقه حفاظت شده استثنایی در جنوب شرقی شاهرود قرار گرفته و از نظر وسعت بزرگترین منطقه حفاظت شده کشور به شمار می‌رود.
با این حال، خوارتوران اهمیتش را مدیون وجود نوع خاصی از گورخرهاست که به نام گورخر ایرانی شناخته می‌شود. این گونه از گورخر، از نظر تعداد، نوع و گونه، نه تنها در ایران، بلکه در جهان کم نظیر است. اگر این گورخرها را از نزدیک ببینید، احتمالا باور نمی‌کنید که با گورخر جماعت طرف هستید! آنها راه راه ندارند و موهای بدنشان به جای سفید و سیاه، خاکی رنگ است!
گورخر ایرانی (Persian Wild Ass) نوعی گورخر آسیایی (Equus Hemionus onager) و جانوری از خانواده اسب سانان است که بومی بیابان‌های ایران، سوریه، هند و تبت به شمار می‌رود. در گذشته زیستگاه این حیوان در ایران خیلی وسیع‌تر بود و حتی در پارک ملی کویر هم می‌شد نمونه هایی از این گورخر را دید اما این روزها زیستگاه گورخر ایرانی به منطقه خوارتوران شاهرود و منطقه بهرام گور نیریز محدود شده است. گورخر ایرانی در سازمان‌های بین المللی دارای وضعیت بحرانی شناخته می‌شود و در معرض خطر انقراض گونه‌ها قرار دارد. برای آنکه بحران جمعیتی این گورخرها را درک کنید، کافیست بدانید که جمعیت این گونه حیات وحش تا سه دهه قبل در حدود 450 رأس بود اما این تعداد روز به روز کم شد تا امروز به رقمی پایین‌تر از 200 رأس برسد.
آفریقای ایران
آفریقای ایران
آفریقای ایران
آفریقای ایران

عباس میرآخورلی

عباس میرآخورلی شنبه 14 فروردین 95 - 10:30

گورخر ایرانی بسیار زیبا در دل کویر ایران ولی تاسف از کاهش جمعیت آن

علیرضا سالاری

علیرضا سالاری پنجشنبه 19 فروردین 95 - 17:01

متاسفانه :(

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]