قلعه سموران

قلعه سموران

قلعه سلجوقی را تصرف کردند و با بهره‌برداری از سنگ‌هایش تخریب آن را آغاز کرده و هم اکنون نیز با کشیدنِ جاده‌ای که این محل را به جادة اصلی می‌رساند، عرصة "قلعه سموران" را جولانگاه لودرها و پتک‌ها کرده‌اند! "جالب‌تر" از همه آنکه بهره‌بردار اصفهانیِ کوه در برابر اعتراض به تخریب این قلعه تاریخی، سند مالکیتی را رو می‌کند که نشان می‌دهد در سال ۹۲ و قبل از ثبت ملی این قلعه، کوه‌ها و زمین‌های اطراف قلعه را به نام خود ثبت کرده است!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، برج‌های دیده‌بانی، فضاهای تراشیده شده در سنگ، تعدادی گور، یک کوره پخت آجر و قطعات پرشمار سفال بدون لعاب و لعابدار ساده و منقوش و ساختارهای معماری باقیمانده از دوره سلجوقی در این قلعه وضعیت نامشخصی دارد و بهره‌بردار معدن، لودر و پتک‌هایش را در وسط قلعه جاسازی کرده و اجازه ورود هیچ‌کس به این قلعه تاریخی را نمی‌دهد۱.
"سالار سالاری‌فر" از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان عنبرآباد کرمان به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا می‌گوید: "وزارت صنایع و معادن مجوز فعالیت معدن سنگ را به فردی حقیقی در حدود سه سال پیش صادر کرد و اگر مانند دیگر مجوزها باشد اعتبار آن ۵ ساله است و این یعنی تا ۲ سال آینده با وضعیت کنونی بهره‌برداری از سنگ‌های کوه دیگر چیزی از این بنای تاریخی که روزگاری امن‌ترین مکان برای سربازان در زمان جنگ بود باقی نمی‌ماند. وزارت صنایع و معادن بدون استعلام از میراث فرهنگی استان کرمان امکان بهره‌برداری از کوه نزدیک قلعه سموران را که در عرصه این قلعه تاریخی است، صادر کرده تا سنگ‌های به اصطلاح "تراورتن" برای ساختمان سازی بهره برداری شود".
او با تأکید بر این که قلعه در معرض تخریب جدی است ادامه می‌دهد: "با توجه به اینکه قلعه درست در بالای مکان اصلی معدن و در فاصله ۱۰متری آن است، شاکلة قلعه از بین رفته اما هنوز مسئولان نتوانسته‌اند جلوی این کار را بگیرند".
به جز تلاش‌های دوستداران میراث فرهنگی منطقه عنبرآباد، اقدامات دیگری نیز برای جلوگیری از تخریب بیشتر قلعه انجام شده همچون تجمع مردم بومی منطقه، پیگیری برای تشکیل نهادهای مردمی تا به هر نحو از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود، شکایت به مقامات قضایی و حتی برگزاری دادگاه و نوشتن نامه اعتراضی به رئیس جمهور و طومار ۱۳متری که در نماز جمعه توسط معترضان به امضا رسیده است.
پس از آگاهی مردم از تخریب تدریجی قلعه و آگاه کردن میراث فرهنگی استان، این قلعه در ۲۱ آبان ۱۳۹۳در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. پس از آن مدیر پایگاه میراث فرهنگی جیرفت در نامه‌ای به سرپرست وقت صنایع و معادن استان به بخش نامه مورخ ۹/۷/۸۲ هیأت وزیران اشاره کرد که بر اساس آن "ضرورت دارد سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی قبل از آغاز عملیات اجرایی از سازمان میراث فرهنگی استعلام کنند". همچنین ایشان به این نکته تأکید کردند که "با توجه به اینکه بخش‌های قابل توجهی از منطقه تحت نظارت (پهنه ۷ شهرستان جنوبی) از نظر باستان‌شناختی شناسایی نشده است و از محوطه‌های باستانی احتمالی موجود در این بخش‌ها اطلاعاتی در دست نیست، این سازمان از انجام هرگونه فعالیتی خارج از ضوابط ناظر بر حفظ آثار تاریخی فرهنگی در هر مرحله‌ای جلوگیری می‌کند و متخلفان را به محاکم قضایی معرفی کرده و تحت پیگرد قرار می‌دهد".
علیرغم ابلاغیه‌ای که بازپرس شعبة۲ دادسرای عنبرآباد ۲۷ مهر امسال به پاسگاه روستای "رودفرق" در محدوده این قلعه، اعلام کرد تا از ادامه فعالیت این بهره بردار جلوگیری شود اما هنوز این فرد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
آثار تاریخی و فرهنگی جزو فضاهای عمومی محسوب می‌شود و متعلق به هیچ کسی نیست. اینکه چگونه بهره‌بردار سند ملکی این قلعه را به نام خود کرده و در صدد تخریب آن بر آمده سوالی است که باید از مسئولان پیشین صنایع و معادن پرسید؟
قلعه سموران
قلعه سموران
قلعه سموران
قلعه سموران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]