بی بی دن تپه سنگی دارستان

بی بی دن تپه سنگی دارستان

دارستان نام روستایی است در استان کرمان و ۲۹ کیلومتری شهرستان سیرجان. نرسیده به خانه‌های مسکونی روستا، در فاصله دو کیلومتری آن تپه‌ی سنگی و سفید رنگی به نام بی بی دن وجود دارد.
دارستان در قدیم دارای یک حمام عمومی بوده که مردم روستای دارستان و روستاهای اطراف از آن استفاده می‌کرده اند. قدمت این حمام به بیش از صد سال می‌رسد.
زبان تکلم مردم دارستان فارسی بوده و خصوصیت بارزی که در مکالمات روزمره به چشم می‌خورد ادای بسیار سریع واژه‌ها و جملات است.
از جمله ویژگیهایی که به زیبایی زبان شیرین فارسی افزوده است استفاده از ضرب المثل است . به کمک ضرب المثل که هم کوتاه کننده سخن و هم روشن کننده منظورِ گوینده است ، میتوان به مخاطب عام در فهم مطلب کمک کرد. استفاده از ضرب المثل در بین مردم دارستان رایج بوده و از جایگاه خوبی برخوردار است.
شغل عمده مردم روستا در زمینه کشاورزی و عمدتا از نوع باغداری است که به صورت مالک عمده یا خرده به تولید محصول پسته می‌پردازند و یا با کارگری در شرکت کشاورزی سیرجان بنیاد نقش عمده ای در تولید محصول پسته شهرستان دارند که نتیجه آن برداشت سالانه چندین هزار تن پسته از این منطقه و فروش به تجار عمده جهت صادرات این محصول به خارج از کشور است و با توجه به اینکه پسته دومین محصول صادراتی کشور پس از نفت و گران‌ترین محصول کشاورزی ایران محسوب می‌شود، لزوم سرمایه گذاری در این بخش کاملا احساس می‌شود.
دامداری در این روستا عمدتا به شکل سنتی انجام می‌شود. اکثر اهالی به پرورش چند رأس گوسفند در خانه می‌پردازند که تولیدات آنها بیشتر جنبه خودمصرفی دارد. صنایع دستی مانند بافت «گلیم شریکی پیچ» که نوعی بافت خاص از گلیم است در روستای دارستان رایج است. این محصول توسط بانوان عمدتا در شهرستان سیرجان و به خصوص در روستای دارستان تولید و راهی بازارهای جهانی می‌شود

بی بی دن تپه سنگی دارستان
بی بی دن تپه سنگی دارستان
بی بی دن تپه سنگی دارستان
بی بی دن تپه سنگی دارستان
بی بی دن تپه سنگی دارستان

فرهادی فرهادی

فرهادی فرهادی دوشنبه 9 فروردین 95 - 11:02

سلام.لطفا بفرمایید که چقدر پیاده روی داره.برای دیدن این تپه سنگی.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]