دشت لار

دشت لار

منطقه حفاظت شده لار بین استان‌های تهران و مازندران واقع شده است. منطقه لار با وسعتی حدود 73500 هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز قرار دارد که در سال 54 به پارک ملی تبدیل شد و از سال 61 طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال 70 بعضی از مناطق آن برای شکار و تیر اندازی ممنوع اعلام شد.
لار در ادوار تاریخی جزئی از ناحیه تاریخی قصران از توابع ری به حساب می‌آمده است که در کتب تاریخی مکررا از آن با نام لار قصران یاد شده است. از دیرباز به سبب خوش آب و هوایی محل اردوگاههای پادشاهان در فصل گرما بوده است
این دره در 70 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است و از قسمت شمال به کوه‌های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به کوه دماوند و پلور محدود می‌شود.
دشت لار دارای ۴۵۰ گونه گیاهی نادر و ۱۵۰ گونه جانوری است که همین ویژگی این منطقه را به یگ گنجینه طبیعی تبدیل کرده است.
منطقه حفاظت شده لار دارای دو اکو سیستم کوهستانی و آبی است. این منطقه دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است که در این میان ماهی قزل آلای خالدار که از نادرترین گونه‌های آبزی جهان است بر اهمیت این پارک افزوده است.
دوستداران ورزش ماهیگیری هر هفته برای صید ماهی به این دره می‌آیند. فصل مجاز صید ماهی معمولا از اول خرداد ماه هر سال آغاز و تا شهریور ادامه می‌یابد.
دوستداران این ورزش با کسب پروانه وی‍ژه صید روزانه که در واحد‌های محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای صادر می‌شود، می‌توانند به صید ماهی بپردازند.
دشت لار
دشت لار
دشت لار

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]