طولانی‌ترین بازار ایران کجاست؟

طولانی‌ترین بازار ایران کجاست؟

بازار تاریخی زنجان، به عنوان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده و به هم پیوسته ایران با سراها و راسته‌های تاریخی اش میزبان گردشگران نوروزی است.
بنای بازار تاریخی شهر زنجان در سال ۱۲۱۳ هجری قمری، در دوران آقا محمد خان قاجار، شروع و در زمان فتحعلی شاه خاتمه یافت. این بازار در قسمت جنوبی شهر و در بافت قدیم شهر واقع شده است و از دو قسمت بازار بالا و بازار پایین تشکیل شده است.این بازار از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی و وابسته بسیار غنی و مهم‌ترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می‌شود.کاروانسرای حاج علی قلی، سرای حاجی کربلایی، سرای گلشن، سرای ملک، مسجد آقا سید فتح الله، مسجد جامع حجت الاسلام، مسجد چهل ستون و مسجد ملا در مجموعه تاریخی بازار واقع می‌باشند و نقش موثری را در همه زمینه‌ها ایفا می‌کنند.
بازار زنجان را طولانی‌‌ترین بازار ایران می نامند. این بازار که بر اساس اسناد تاریخی ساخت آن در سال ۱۲۰۵ قمری و در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز شده، در سال ۱۲۱۳ قمری در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار به بهره برداری رسید و بعدها چندین سرا، مسجد، گرمابه و … به مجموعه بازار بالا که مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها، حجت الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک است، افزوده شد.
بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به ۸ راسته تقسیم می شود که عبارتند از: راسته زرگرها، کفاش ها، بزاز ها، سراج‌‌ها و … این بازار دارای راسته ها، سرا ها، میادین، تیمچه ها، بازار ها، دالان ها، مساجد، حمام‌‌ها و تکیه‌‌ها است و در خود ۱۰۰۰ باب مغازه جای داده است.

طولانی‌ترین بازار ایران کجاست؟
طولانی‌ترین بازار ایران کجاست؟
طولانی‌ترین بازار ایران کجاست؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]