منابع طبیعی دشت کالپوش

منابع طبیعی دشت کالپوش

جنگل‌های منطقه کالپوش به عنوان بخشی از جنگل‌های کوهستانی استان است که از جهت غرب به حد فاصل جنگل‌های گلستان از ناحیه کوه خواجه قنبر کالپوش شروع شده و بصورت نواری و ارتفاعات جنوبی البرز شرقی را در بر می‌گیرد.این نوار در بخش‌های کم عرض و باریک و در مناطقی عمق بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس تقسیم بندی و درجه بندی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور جوامع جنگلی پهن برگ منطقه کالپوش در زمرۀ جنگل‌های درجه چهار قرار دارد.
منابع طبیعی منطقه کالپوش بالغ بر 120000 هکتار می‌باشد که مساحت جنگل‌های آن 8000 هکتار و کل مراتع آن در حدود 120000 هکتار می‌باشد. طول جنگل در حدود 20 کیلومتر و عرض آن بین 120-6 کیلومتر می‌باشد.
روستاهایی که داخل جنگل بوده طلوع بین نام نیک و دشت شاد بوده است که به علت بریدن جنگل اطراف روستا به مزارع تبدیل شده و قسمت هایی از آن روستاها وصل به جنگل است. کل روستاهای 12 پلاک است. منابع جنگل مصنوعی بالغ بر 10 هکتار می‌باشد که از بخش‌های بازرسی شده در زمین‌های شیب دار تحت پوشش گونه هایی همچون، گردو، بز برگ، افرا و ... قرار گرفته است.
منطقه کالپوش در شمال شرق استان سمنان و بین سه استان: گلستان، خراسان شمالی و سمنان(شاهرود) قرار گرفته است و نزدیک‌ترین شهرستان به این منطقه، گنبدکاووس می‌باشد در حدود 70 کیلومتر و نواحی فندرسک (کوهسارات) به این منطقه است.

منابع طبیعی دشت کالپوش
منابع طبیعی دشت کالپوش
منابع طبیعی دشت کالپوش

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]