مهم‌ترین زیارتگاه یهودیان در ایران

مهم‌ترین زیارتگاه یهودیان در ایران

بنابه روایات تاریخی، استر یک زن جوان یهودی بود که پنج قرن پیش از میلاد مسیح به همسری خشایار پادشاه هخامنشی درآمد و او را قانع کرد به یهودیان اجازه دهد آزادانه در داخل مرزهای امپراتوری ایران سکنی گزینند.
آرامگاه یا بُقعه اِستِر و مردخای جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌است. وجود این زیارتگاه، عامل مهمی در شکل گیری و تداوم حضور جامعه یهودی در همدان بوده‌است.
مقبره استر و مردخای در مرکز شهر همدان، ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد.
آرامگاه تاریخی اِستِر و مُردِخای بنایی متعلق به کلیمیان ایران است که بنای اصلی آن یک ساختمان چهارگوش آجری است. همان بنایی که ارغون شاه مغول در قرن هشتم بر روی بقایای آرامگاه قبلی ساخته است.
مصالح ساختمانی بنای این مقبره از سنگ و آجر است و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده‌است. از شکل ظاهری و سبک معماری این اثر، چنین بر می‌آید، که ساختمان فعلی آن در قرن هفتم هجری بر روی ساختمان قدیمی‌تری که متعلق به قرن سوم هجری بوده‌است، بنا شده‌است.
قسمتهای مختلف بنا شامل: مدخل ورودی، دهلیز، مقبره، ایوان و شاه نشین است.
ورودی آرامگاه تاریخی درب کوتاه سنگی است که توسط کلون باز و بسته می‌شود و به دلیل ارتفاع کوتاه درب، باید خمیده وارد آرامگاه شد.
یک جلد کتاب آسمانی " تورات" که قدمت بالایی دارد و بر پوست آهو نوشته شده‌است، در حفاظ استوانه‌ای شکلی، در سازمان میراث فرهنگی استان نگهداری می‌شود.در خصوص نام استر باید گفت که نام اصلی او "هدسه" بوده، اما چون به طرز شگفت آوری زیبا و خوش سیما بوده‌است، نام استر یعنی ستاره را بر وی نهاده‌اند. وی دختر فردی به نام "ابی حایل" بوده‌است، که در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین پارس به دنیا آمده و بعد از فوت پدر و مادرش، داییش (مرخای) سرپرستی او را بر عهده گرفته است.
مهم‌ترین زیارتگاه یهودیان در ایران
مهم‌ترین زیارتگاه یهودیان در ایران
مهم‌ترین زیارتگاه یهودیان در ایران
مهم‌ترین زیارتگاه یهودیان در ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]