نان تمیجان

نان تمیجان

تمیجان، از روستاهای تاریخی بخش مرکزی شهرستان رودسر و دارای پل خشتی تمیجان می‌باشد.
تمیجان، همچنین نام نان محلی گیلان بوده و در گویش گیلکی بر گرفته از سه واژه تو+می+جان به معنی تو جان منی برگرفته شده است؛ و به لحاظ خوشمزگی آن می‌باشد که از آرد برنج مرغوب و محلی گیلان تهیه می‌شود.
تمیجان، همچنین نام نان محلی گیلان بوده و در گویش گیلکی بر گرفته از سه واژه تو+می+جان به معنی تو جان منی برگرفته شده است؛ و به لحاظ خوشمزگی آن می‌باشد که از آرد برنج مرغوب و محلی گیلان تهیه می‌شود.
اهالی این روستا به گویش گیلکی شرق گیلان و به لهجه رودسری، صحبت می‌کنند.
پخت نان تمیجانی یکی از رسوم روستای تمیجان از توابع رودسر می‌باشدکه بسیار لذیذ و خوشمزه میباشد . این نان با آرد برنج پخته می‌شود؛ به همین علت شیرین مزه است و آن را با حلوا شکری میل می‌کنند. نان تمیجان بیضی شکل و باریک است . طول قطر بزرگ این بیضی 30 و عرض آن 20 سانتی متر است . خمیر آن را پس از پهن کردن روی تابه چدنی که آن را ساج می‌گویند برشته می‌کنند و به رنگ پوست پیاز در می‌آورند. اگرچه روزگاری آن را فقط در تمیجان می‌پختند، اما امروز در مناطق دیگر گیلان ، از جمله تالش محله و ریوشل لنگرود هم پخته می‌شود. این نان در سراسر گیلان و مازندران ، بویژه در بازارهای هفتگی املش و رودسر و لنگرودبطور عمده پخش می‌شود. بیشترین مصرف این نان ایام عید است که با حلواشکری از میهمانان پذیرایی می‌شود. در اولین شب جمعه ماه رجب که لیله الرغائب نامیده می‌شود و به طور خلاصه رغائب می‌گویند قبل از غروب آفتاب کمی حلوا یا تعدادی خرما را داخل نان تمیجان می‌گذارند و به خانه همسایه‌ها و یا نیازمندان و خویشاوندان می‌برند. امروزه هم نه تنها در سراسر رانکوه ، بلکه در تمام منطقه کوچصفهان و لشتانشا تا تنکابن این نان را به نام تمیجان می‌شناسند. این نان به خارج از منطقه هم فرستاده می‌شود و بویژه مردم استان‌های گیلان و مازندران در ماه مبارک رمضان بیشتر از ماههای دیگر نان تمیجان مصرف می‌کنند. لازم به ذکر است که در گویش گیلکی تمیجان بر گرفته از سه واژه " تو"، " می‌"، " جان " به معنی " تو جان منی " برگرفته شده است.
نان برنجی تمیجان از نانهای سنتی منطقه گیلان میباشد که با آرد برنج وبه صورت سنتی پخت میشود و بیشتر در مناطق روستایی شرق گیلان پخت میشود . و در بازار روز شهرهای لاهیجان ُ لنگرودُ رودسر ُ املش ُ آستانه اشرفیه و رشت یافت میشود . از سوغات‌های بسیار پرطرفدار منطقه نیز به شمار میرود و مسافران با اولین خرید همواره مشتری دائمی این نوع نان میباشند . تمیجان اسم روستائی تاریخی و با قدمت طولانی در حوالی املش میباشد که ظاهراْ این نان نخستین بار از این منطقه به بازار گیلان معرفی و به همان اسم نیز شهرت یافت .

نان تمیجان
نان تمیجان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]