کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی (آریا، کالانی) رشته کوهی هستند که تقریباً از ۳۵ کیلومتری خاور چابهار آغاز می‌شوند و دهها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند.
این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد بدبوم نامیده می‌شوند که عبارتند از زمینها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند.
کوه‌های مریخی، مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کند و جنس رسوبی آنها و هم چنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است. این کوه‌ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به خاطر همین غیرعادی بودنشان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به «کوه‌های مریخی» شهرت یافته اند و جزو نمونه‌های بدبوم (بدلند) و پدیده بوم شناختی ویژه ای است.
کوه‌های مخروطی شکل در یک سو و «تالاب صورتی» و ماسه‌های سرخ رنگ با درختچه‌های بیابانی در سوی دیگر، سبب شده اند تا جاده چابهار- بندر گواتر یکی از زیباترین جاده‌های استان سیستان و بلوچستان قلمداد شود. وجود پرندگانی هم چون فلامینگو، عقاب دشتی، حواصیل و تیهو، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.
کوه‌های مریخی
کوه‌های مریخی
کوه‌های مریخی
کوه‌های مریخی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]