آشنایی با بقعه براءبن مالک

آشنایی با بقعه براءبن مالک

این بقعه در شمال شهر شوشتر و مقابل ویرانه‌های قلعه سلاسل قرار دارد. این بقعه، قدیمی‌ترین مقبره اسلامی در شوشتر و شاید در ایران باشد.
بقعه براءبن مالک انصاری از صدر اسلام تا دوره صفویه دارای گنبد و بارگاهی بوده ولی از این پس رو به ویرانی گذاشت تا اینکه مهدی قلی خان شاملو از جانب شاه عباس حاکم شوشتر شد و آن را در سال 1003 تا 1006 قمری بازسازی کرد.
سپس در دوره قاجار در زمان محمدعلی میرزا دولتشاه، حاکم شوشتر فرزند فتحعلی شاه، در سال 1230 قمری بار دیگر تجدید بنا شد و علاوه بر آن سالیانه نیز یک‌صد تومان برای نگهداری آن مقرر گردید.
پس از انقلاب مشروطه بودجه مذکور قطع شد و بقعه برای چندمین بار رو به ویرانی گذاشت تا اینکه در دوره پهلوی به دست شیخ مهدی شرف الدین و کمک اهالی بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت. همچنین این بقعه در جنگ تحمیلی مورد اصابت بمب‌های دشمن قرار گرفت و آسیب فراوانی دید.
کل مساحت آستانه این بقعه 4740 متر مربع می‌باشد که همه ساله در روز عاشورا پذیرای دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی عزاداران حسینی است.
درون بقعه و گنبد داخلی؛ به سبک گنبدسازی دوران صفوی است. در بقعه به یک ایوان که به وسیله 3 در کوتاه به ایوان خارجی بقعه متصل است باز می‌شود. سردر ایوان خارجی دارای گچبری و نقاشی نفیس است. دیگر قسمت‌های بنا نیز تزئینات گچی؛ کاشیکاری و طاق‌های هلالی رومی دارد.
رنگ و سبک کاشی‌کاری مخلوطی از کاشی‌کاری قاجاری و تقلید از کاشی‌کاری اواخر عهد صفوی است و کلمات و نقوش الله - محمد - علی بر مستطیل‌هائی که در دور قاعده با خط مشکی بر زمینه آبی فیروزه‌ای مرقع شده است، منقوش است.
پنجره‌های نورگیر 8 عدد و درفاصله کتیبه‌ها به صورت هلالی طاق رومی قرار دارند و با کاشی مشبک ساخته شده اند. در دیواره شرقی بر پیشانی طاق‌ها و طاق‌نماها کاشی‌کاری با رنگ‌های مختلف و طرح‌های هندسی وجود دارد
قبرستان نسبتا وسعی در کنار بقعه واقع است و در ورودی به قبرستان در ضلع غربی بقعه است و تاریخ قبرها تا زمان قاجار پیش می‌رود.
بقعه براء بن مالک در شهرستان شوشتر، خیابان شریعتی غربی، خیابان براءبن مالک قراردارد و در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۴۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آشنایی با بقعه براءبن مالک
آشنایی با بقعه براءبن مالک
آشنایی با بقعه براءبن مالک

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]